Lemmings

Iedereen ouder dan een jaar of twintig zal de launch van de game Lemmings nog bewust meegemaakt hebben. Binnen korte tijd was de game erg populair en veel gamers probeerden de arme lemmings te redden van de dood. De Lemmings werden los gelaten in een level waarin ze blijven lopen totdat ze een obstakel tegen komen en jij moet zorgen dat ze zonder problemen bij de uitgang komen met behulp van simpele taken, die verschillen van graven totaan parachute-springen. Het begint erg simpel met een makkelijke puzzel, maar het werd steeds moeilijker met elk volgend level.

Voor de jongeren onder ons is er nu de mogelijkheid om Lemmings te spelen op de PS2. Alle levels zijn opnieuw opgebouwd, maar de basis is nog steeds precies hetzelfde. Het ziet er alleen een stukje mooier uit en past ook iets beter bij de huidge generatie games. Het is geen grafisch hoogstandje en het zou zeker wel mooier kunnen zijn. Bij Lemmings gaat het echter niet om grafische hoogstandjes, maar juist om de uitdaging van de puzzels. Het geluid, en dan vooral de muziek, begint echter na een tijdje flink te irriteren, maar gelukkig kan de muziek uit gezet worden in de opties.

In dit deel zitten in totaal 176 levels, waarvan er 120 levels uit het originele spel komen. De extra levels zijn 36 nieuwe levels en twintig EyeToy-levels. De originele levels zijn onderverdeeld in vier categorieën en daarvan kan je steeds de eerste vijf spelen. Wanneer je meer levels wil spelen zul je de levels daarvoor moeten uitspelen. Het besturen van de Lemmings gaat zonder een muis eigenlijk wel prima. Met de schouderknoppen kun je snel de taak van een Lemming selecteren, of juist snel heen- en weerschuiven over het level met de camera. Een slimme toevoeging is de zoom en de pauze-knop.

De zoom is erg handig om iets betere controle te krijgen over het toewijzen van taken en als het spel op pauze staat kan je ook nog taken uitdelen. Deze functie maakt het spel wel iets makkelijker, maar de handigheid van de muis heb je eigenlijk wel nodig in de latere levels. Desondanks werkt de controller erg goed en je zult weinig problemen tegenkomen met het uitspelen van de levels (behalve als je de oplossing niet weet).

Iets wat de levensduur flink verlengt is de level-editor. Dit is ook zonder muis wel goed te doen, maar vooral hier zou de muis wel handig zijn. De editor is wel erg uitgebreid met erg veel objecten die je kunt plaatsen en je kunt het level ook direct testen door op start te drukken. Mocht je erg tevreden zijn over je levels dan kun je deze delen met de rest van de wereld (of mensen met een PS2 die online kan) via de online ‘winkel’ in Lemmings. Deze user-levels zijn allemaal gratis en het downloaden gaat lekker snel (zie het derde filmpje).

Een andere leuke toevoeging zijn de twintig EyeToy-levels. Met gebruik van de EyeToy kun je met je eigen lichaam de Lemmings redden van de afgrond, of juist over een obstakel heen helpen. De Lemmings zien jouw arm, hoofd of been als iets waar ze niet door heen kunnen en op deze manier kun je de Lemmings dus helpen (zie ook het vierde filmpje). Het is erg tof om jezelf te gebruiken als brug voor de Lemmings, maar heel erg handig is het niet. Je moet goed opletten dat er niet een ander deel van jouw lichaam in de weg zit, want daar kunnen ze ook niet doorheen. Hierdoor moet je je soms in hele rare bochten wringen, en aangezien de Lemmings ook niet heel veel haast hebben krijg je al snel vermoeide armen door de rare positie. Naast het als brug spelen kun je ook objecten activeren door snelle bewegingen met je hand. Dit gebeurt in aparte gebieden van de levels, waardoor je niet intussen de Lemmings plet met je bewegingen. Voordat je begint met spelen wordt de achtergrond gescand waardoor je ook andere objecten in jouw kamer kunt gebruiken en de achtergrond niet als object wordt gezien door de Lemmings.

De Lemmings kunnen in dit geval dus niet over haar hoofd lopen