Clive Barkers Jericho

Een gevangenis binnen een gevangenis, binnen een gevangenis, binnen een gevangenis. Dit is een omschrijving van de wereld waarin het het spel Jericho zich afspeelt. Jij speelt de ‘special agent’ Ross en je zit in de task force Jericho. Jericho is een speciaal millitair team dat ervoor moet zorgen dat de paranormale dreigingen van deze wereld binnen de perken worden gehouden.

Deze keer is het de taak van het Jericho team om te zorgen dat de First Born de aarde niet kan overnemen. De First Born is de eerste creatie van God en is onverwoestbaar. Daarom heeft God een soort van Box gemaakt waar de First Born opgesloten is. Zo af en toe zorgt iemand ervoor dat deze Box open gaat en aan het Jericho team om hem weer te sluiten. Dit is in het kort het verhaal in Jericho, maar voor een FPS is het een zeer interessant verhaal en zorgt ervoor dat je erg nieuwsgierig bent naar het einde van de game. We zullen niet meer vertellen over het verhaal, behalve dat je in een aantal verschillende tijdzones speelt.

Zoals dus gezegd speel je in een team en je hebt een flink aantal verschillende karakters tot je beschikking. In het begin ben je gewoon jezelf, maar op een gegeven moment krijg je ook de controle over de rest van het team. Hoe dit gebeurt laten we in het midden, maar het is een leuke wending in het verhaal. Bepaalde teamleden hebben speciale krachten, zoals helende krachten of telekinetische krachten. Verschillende situaties vereisen een ander teamlid dat het probleem kan oplossen. Dit geldt alleen voor de (simpele) puzzels die je tegenkomt in het spel: sommige teamleden kunnen rotsblokken uit de weg ruimen terwijl andere heel goed kunnen klimmen.

Tijdens de gevechten heb je deze speciale krachten ook tot je beschikking. Helaas heb je nooit heel veel tijd om ze goed te benutten, want in veel van de gevechten komen er gewoon heel veel krachtige vijanden op je af. Je hebt amper tijd om gebruik te maken van de speciale krachten, want voordat je die kan starten ben je al dood. Dit is een groot nadeel van het spel; want het is dus in theorie mogelijk om verschillende tactieken toe te passen, maar in de praktijk lukt dit bijna nooit. De vijanden zijn moeilijk om te doden en ze blijven ook gewoon komen (vaak uit het niets). Dit zorgt ervoor dat bepaalde stukken heel moeilijk zijn om voorbij te komen.

Dit heeft ook te maken met het feit dat het wisselen van karakters soms niet heel soepel gaat. Als je doodgaat dan heb je heel even de tijd om te kiezen, maar dan gaat hij automatisch naar een ander. Dit veranderen van karakter werkt af en toe heel verwarrend omdat je dan opeens een hele andere kant op kijkt, of de A.I. heeft het karakter op een verkeerde plek gezet waardoor je gelijk weer dood bent. De verschillende leden zijn ook niet helemaal in balans: er zijn twee of drie leden met krachtige wapens die je het meeste zult gebruiken. De magische krachten zijn soms handig, maar dan moet je er wel de tijd voor hebben.