Echo: Secrets of the Lost Cavern

De setting van Echo: Secrets of the Lost Cave is erg origineel. Het spel draait namelijk om de jonge Cro-Magnon Arok. Hij moet leren jagen, maar eigenlijk wil hij veel liever leren hoe je grotten beschildert. Wanneer hij op een dag een hert probeert te vangen jaagt een grottenleeuw die datzelfde hert als prooi had uitgezocht hem een grot in. Een schildering daar doet hem denken aan een ontmoeting van een paar jaar geleden, toen zijn stam werd bezocht door een grottenschilder, Klem. Arok besluit op zoek te gaan naar Klem om van hem het vak te leren. Maar eerst moet hij die grottenleeuw zien te verjagen!

Als dat gelukt is vindt Arok in een andere grot opnieuw bewijzen dat Klem daar geweest is. Klem blijkt aanwijzingen te hebben achtergelaten over de route die Arok moet volgen. Door het oplossen van puzzels helpt de speler Arok de weg door een grottenstelsel te vinden. Daarbij ziet hij regelmatig de grotschilderingen tot leven komen en moet hij ze ook aanpassen om een doel te bereiken. In een vallei ontmoet hij vervolgens een vuursteenbewerker die hem enkele truukjes leert met betrekking tot het maken van gebruiksvoorwerpen, in ruil voor een maaltijd. Daarna ontmoet hij ook een meisje dat hem na het doen van een aantal klusjes verder helpt.

Aan het eind van het avontuur ontmoet hij Klem opnieuw; Klem had hem al verwacht want hij had in Arok al die jaren geleden de gave om met de zielen van dieren in grotschilderingen in contact te komen herkend. Ook had hij in een droom gezien dat Arok de geesten zou kunnen laten dansen. Klem wist dus dat Arok hem op zou komen zoeken en daarom had hij die aanwijzingen achtergelaten op een zodanige wijze dat alleen iemand met talent voor grotschilderen ze zou kunnen ontcijferen en opvolgen. Arok wordt dus aan het werk gezet; hij moet bewijzen dat hij de gave bezit en de grotschilderingen die hij maakt kan laten dansen.