World of WarCraft

In de wereld van WarCraft heeft de strijd tussen de Alliance en Horde altijd centraal gestaan. In de eerste WarCraft werd er gestreden tussen Humans en Orcs en in World of WarCraft is het aantal speelbare rassen van twee naar acht gegaan. De speler zal de keuze hebben tussen Human, Night Elf, Gnome en Dwarf voor de Alliance-kant en voor de Horde zijn Orc, Troll, Tauren en Undead te kiezen.

De classes waar uit gekozen kan worden zullen bepalen wat je character kan en waar ze hun krachten vandaan halen. Druids halen hun krachten uit de natuur en zullen op een gegeven moment zelfs kunnen veranderen in een beer. Een andere class zoals de mage zal volledig vertrouwen op magie en een warlock moet het weer hebben van magie en demonische machten.

De keuze van het ras van je character heeft invloed op welke classes je kan kiezen. Zo kan een Human nooit een druid worden en een Orc kan nooit een mage zijn. Naast deze restrictie met rassen zijn er twee classes die gekoppeld zijn aan de Alliance en Horde. De Shaman zal alleen speelbaar zijn voor een Horde character en de Paladin alleen voor een Alliance character. De class bepaalt welke skills/spells je character zal hebben of welke deze kan krijgen en hoeveel HP en mana je hebt.

Elk ras heeft zijn eigen verhaal en startplek waar je door middel van een introfilmpje mee gentroduceerd wordt. Als het filmpje is afgelopen zal er bijna meteen een NPC (Non Playable Character) voor je staan met een geel uitroepteken boven zijn/haar hoofd.

In World of WarCraft zal het hele verhaal van het spel worden verteld aan de hand van de quests die je uitvoert. De quests kunnen gaan om bijvoorbeeld tien ratten te verslaan of om een x aantal appels te verzamelen. Voor elke quest die succesvol wordt afgerond zul je Experience Points (XP) krijgen en als je genoeg XP hebt behaald zul je een level omhoog gaan. Met de quests en de bijbehorende monsters die verslagen moeten worden is het bijna niet meer nodig om alleen maar monsters te verslaan om een hoger level te bereiken.

Naast XP zal je voor de meeste quests ook geld en/of items krijgen. De hoeveelheid geld en de sterkte en het soort items zal afhangen van de moeilijkheidsgraad van de quest. De moeilijkheidsgraag voor de quests is te zien aan de kleur van de quest in het questlog. Quests die met rood zijn aangegeven zullen voor je huidige character erg moeilijk zijn en als ze groen zijn dan zullen ze vrij makkelijk te halen zijn.

Voor elke class, zoals mage of druid, zijn er ook class-specifieke quests te vinden, in deze quests is het de bedoeling om bijvoorbeeld om je class trainer te vinden of als reward een skill of spell te krijgen, die alleen door deze quest te krijgen is. Een warlock zal zijn summon skills door deze class-specifieke quests verkrijgen.