Jade Empire

Jade Empire speelt zich af in een oud en mythisch China. Een wereld vol met demonen, geesten, martial arts en ook het keizerrijk speelt een grote rol. Als speler ben je één van de leerlingen van Master Lee en ben je twintig jaar geleden door dezelfde Master Lee naar Two Rivers gebracht. Waarom je hiernaartoe bent gebracht is nog onbekend voor je, maar dit zal gauw genoeg duidelijk worden. In de twintig jaar dat je onder Master Lee hebt getraind ben je inmiddels uitgegroeid tot de beste leerling en dit brengt wat irritaties met zich mee bij andere leerlingen. Vooral Gao the Lesser heeft het niet echt op je en Gao zal er alles aan doen om dat kenbaar te maken. Gao is zelf naar de school van Master Lee gestuurd door zijn vader Gao the Greater en is nogal verwaand opgesteld en hij zal altijd de strijd tegen jou aangaan.

Dit is in het kort het verhaal waar Jade Empire mee begint. Als speler begin je het verhaal met de keuze wie jouw hoofdrolspeler zal zijn. Je hebt de keuze uit zes characters in de normale versie en in de Limited Edition zal er een extra character beschikbaar zijn. Elk character heeft zijn eigen vechtstijl, een eigen uiterlijk en startstatistieken. De statistieken van een speler worden onder verdeeld in drie onderdelen: Health is de hoeveelheid en sterkte klappen die de character kan incasseren, Chi geeft aan hoeveel magic je kan gebruiken en met Focus kunnen speciale aanvallen gebruikt worden en de tijd kan hierdoor voor een bepaalde tijd versloomd worden. Alle characters hebben hun eigen voor- en nadelen en een character met Character Type Fast zal bijvoorbeeld heel lang doen met de zogenaamde Focus, maar een stuk minder schade doen dan iemand met Character Type Strong. Van de characters die te kiezen zijn, zijn er twee Balanced, twee fast, één magic en één strong en deze Character Types hebben hun invloed op de hierboven genoemde Health, Chi en Focus.