Darkstalkers Chronicle: The Chaos Tower

De Darkstalkers serie van Capcom maakte haar opwachting in 1994 en alle delen die sindsdien zijn uitgekomen zijn in Darkstalkers Chronicle verzameld. Alle velden in deze 2D beat\'em up komen uit het spel Vampire Savior en de muziek komt weer uit andere delen van deze serie namelijk: Darkstalkers, Nightwarriors en Vampire Savior. Naast de muziek is ook het uiterlijk van de characters uit deze spellen genomen en de verschillende uiterlijken zijn afhankelijk van welk spel je kiest voor de basisregels van het te vechten potje.

Voordat je het strijdtoneel zal betreden moet je de keuze maken welke modus je gaat spelen. Zo heb je de Arcade modus waarin je een aantal vijanden moet verslaan voordat je het tegen de oppervijand Jedah kan gaan opnemen. De Tower modus is de langstdurende modus van het spel en hier moet je drie characters kiezen waarmee je vecht. Voor elk gevecht moet een keuze uit deze drie characters worden gemaakt. Elk character heeft één levensbalk en wanneer deze op is dan is het over en uit en ga je verder met een character minder. De toren bestaat uit verschillende levels waarin verschillende paden lopen die je kan volgen. Het pad wat je volgt is afhankelijk van de eindopdrachten die er voor elk level staan.

Deze opdrachten variëren van “Eindig met een special move” tot “Versla je vijand met nog precies tien seconden op de klok”. Hierdoor is de toren nog vrij afwisselend, maar elk level en pad heeft zijn eigen opdrachten, die elk potje hetzelfde zijn. Hierdoor kan het redelijk snel eentonig worden, wanneer je met alle drie de characters dood bent gegaan en overnieuw moet beginnen. Door de tower te spelen kan je bonussen in de Chronicle unlocken en de Chronicle is een Gallery met daarin art-work, geluiden en filmpjes.

De graphics van het spel zijn, zoals we van een Capcom 2D beat\'em up kunnen verwachten, geheel in getekende stijl en hierdoor zijn de laadtijden van Darkstalkers nog vrij laag, maar eigenlijk al te hoog voor potjes die soms maar 10 seconden duren. Dit is maar een klein puntje van irritatie vergeleken met de besturing van het spel, wat het soms onmogelijk maakt om snel een combo of een truukje uit te kunnen voeren. Het d-pad van de PSP voelt voor een snelle 2D fighter net te log aan, waardoor het moeilijk wordt om net de juiste combinatie te maken voor een special move. Door deze besturing ging ik al snel over in button-bash mode en door deze \'techniek\' te gebruiken kan je nog vrij veel van de potjes eenvoudig winnen mits je de normale moeilijkheidsgraad hebt ingesteld en je in de eerste potjes van Tower of Arcade bezig bent. Des te verder je komt des te moeilijker je tegenstanders worden en hier komt meteen een ander nadeel de hoek om kijken en dat is dat het spel erg moeilijk is. Standaard staat het spel namelijk op moeilijkheidsgraad 2, maar dit gaat door tot en met moeilijkheidsgraad 8.