Lord of the Rings: The Third Age

Berethor citadelwacht van Gondor, Idrial uit Lothlórien, Elegost van de Dúnedain, Hadhod van het huis van Fundin, Morwen van Penmark en Éaoden van de Riddermark. Samen met deze onbekende helden gaan we dit avontuur beleven. De queesten voeren je door Midden-aarde. Voorzien van een roterend kaartje, een portie ervaringspunten en wat wapens ga je op pad, met als doel het uit de boeken en films bekende genootschap te steunen. Gedurende het spel kies je welke van de genoemde helden je wilt besturen en met deze persoon, elf of dwerg loop je door de prachtig vormgegeven werelden die Midden-aarde rijk is. Wanneer je gezelschap een groep vijanden tegenkomt (virtueel, je ziet deze meestal niet in het landschap) komen de andere helden plots tevoorschijn. Samen sta je sterk en zul je de snoodaards verpulveren!

We leven wel in een beschaafde sprookjeswereld, dus vechten doen we beurtelings volgens een keurige wachtrij. Één voor één gebruik je voor ieder van de helden standaard aanvallen of magische aanvallen, gericht tegen een van de vijanden, of tegen de hele groep. Op je gemak kies je de juiste strategie, en bepaal je de volgende zet. Wanneer een van je gezelschapsgenoten het eventjes niet meer ziet zitten dan kun je deze met een fleurige bos tovenarij weer opvrolijken en zo voorzien van een gezonde dosis hitpoints of actionpoints. De hitpoints geven je incasseringsvermogen weer, uitgedrukt in puntjes, en de actionpoints laten zien hoeveel tover-goodness je zelf nog tot je beschikking hebt om uit te delen.