Boek: Het Londen van The Beatles - Schreuders Lewisohn Smith

The Beatles hebben een rijke geschiedenis. Er zijn dan ook zeer veel foto's gemaakt van het viertal. Een groot aantal daarvan zijn geschoten in Londen. Denk aan de beroemde zebrapad-sessie, of aan de sessie in het EMI-gebouw waar de Beatles over de leuning heen kijken. Een eerste sessie werd gemaakt in 1963. In 1969 besloten de Beatles deze fotosessie over te doen en namen ze dezelfde posities in. Er bleek alleen een probleem te zijn. Het EMI-gebouw was niet meer hetzelfde, er bleek een nieuw portaal te zijn gebouwd. Maar een week later was het portaal afgebroken en kon de fotograaf de sessie overdoen op dezelfde methode. Deze foto's werden later gebruikt voor respectievelijk het rode en het blauwe album. Beide verzamelaars met elk een eigen periode. Mede door dit boek kom je achter de feiten. Neem bijvoorbeeld de hoes van het album Abbey Road, waarschijnlijk de meest geïmiteerde hoesfoto aller tijden. Er werden totaal zes foto's genomen met een Hasselblad. De sluitertijd was 1/500 seconde bij een diafragma van f22. Pas na de tweede foto deed Paul zijn sandalen uit en de vijfde foto bleek uiteindelijk perfect te zijn.

Het moge duidelijk zijn, het boek Het Londen van The Beatles bevat heel veel informatie. Het is geschreven door Piet Schreuders, Mark Lewishon en Adam Smith. De eerste druk kwam uit in 1994. Deze tweede editie is volledig herzien, omdat het Londen van de eenentwintigste eeuw alweer heel anders is dan de stad in 1994. En in dat Londen was het al heel anders dan in de jaren zestig en zeventig. Veel foto's gaan dan ook vergezeld van een tweede foto met de huidige situatie. Ook wordt er vaak beschreven hoe de situatie op dat moment was, eventueel welke fotograaf en of deze een hulpmiddel nodig had, zoals bijvoorbeeld een trap.

De meest beroemde hoesfoto aller tijden

Het boek is zeer compleet te noemen. Als je naar Londen gaat dan is dit zeker prettig leesvoer om mee te nemen naast een kaart van de stad. Op alle kaarten staat het dichtstbijzijnde metrostation aangegeven zodat je je trip zo logisch mogelijk kunt plannen. Maar ook zonder een trip naar Londen is dit boek zeer interessant, al is het alleen maar omdat je bijvoorbeeld wilt weten wie waar stond. Voor de Beatles-fan die naar Londen gaat is dit boek een echte must. Staat een tripje Londen niet gepland voor de nabije toekomst maar wil je wel wat meer te weten komen, dan is dit boek daar, naast de vele andere boeken over de Beatles, een welkome aanvulling voor. Maar omdat het boek is opgedeeld in locaties zul je wel de chronologische opbouw missen.

Uitgever: Nijgh & Van Ditmar ISBN: 978903889057 Pagina's: 234