Boek: Mayank Chhaya - Dalai Lama

Als je 'Dalai Lama' zegt, heeft nagenoeg iedereen meteen een beeld in zijn hoofd. Ondanks dat weinigen hem ooit hebben ontmoet, weet iedereen hoe hij eruit ziet. Je zou het haast een idolenstatus kunnen geven. Maar wie is deze man, de veertiende Dalai Lama nu eigenlijk? Dat weten velen niet, want het blijft een beetje een mysterie. De man is omgeven met mystieke verhalen. Om meer te weten te komen over deze monnik, die voor Tibet zo belangrijk is, kun je wellicht het boek Dalai Lama van Mayank Chhaya lezen. Het is de geautoriseerde biografie die Chhaya schreef na de diverse gesprekken die hij door de jaren heen met de Dalai Lama had. Een kijkje in het leven van een man, een monnik, een mysticus.

China versus Tibet
Chhaya heeft met zijn boek geprobeerd een inkijk te geven in het leven van de veertiende Dalai Lama. Dat dit leven nauw verbonden is met de strijd tussen China en Tibet mag inmiddels wel duidelijk zijn. Hier maakt Chhaya ook gebruik van door het conflict uitgebreid in zijn boek aan de orde te stellen. Hij begint zijn biografie ook met een stukje geschiedenis van Tibet waarin meteen China ter sprake komt. Dat de Dalai Lama verbonden is met het boeddhisme, is bekend. Hier gaat de auteur ook uitvoerig op in. Overal in het boek komt het geloof van zijn hoofdpersoon aan bod. Hoe de Dalai Lama zijn leven aan het boeddhisme wijdt en hoe hij voor velen, overal ter wereld, een inspiratiebron is. De zogeheten reïncarnatie mag ook niet onbesproken blijven, want de Dalai Lama wordt gezien als reïncarnatie. Een fenomeen dat door vele Westerse mensen in twijfel wordt getrokken. Onbekend maakt onbemind, zou je hier aan kunnen voeren.
Al sinds 1959 leeft de Dalai Lama in ballingschap in India. Het maakt zijn invloed er niet minder om en in zijn thuisland wordt hij nog altijd aanbeden. Chhaya gaat uitvoerig in op deze adoratie. Vanuit India probeert de Dalai Lama 'zijn' Tibet te moderniseren als ook de verhoudingen met China te verbeteren. Hij is de verpersoonlijking van Tibets cultuur en geloof.

De veertiende Dalai Lama

Onbereikbaar
Chhaya geeft met dit boek een mooie kijk in het leven van de Dalai Lama. Dichtbij kom je echter nergens, dat is ook wat de Dalai Lama kenmerkt. Chhaya concludeert aan het eind van zijn boek dat een hechte band met zijn hoofdpersoon nauwelijks mogelijk is. Hoeveel gesprekken ze samen ook hadden, de Dalai Lama blijft op een bepaalde afstand. De balans tussen de conflicten met China en het leven van de monnik is aardig gevonden. Al zou je over het geheel genomen kunnen zeggen dat de weegschaal iets overhelt naar de conflictkant van China. Storend is dit echter niet, want het leven van de Dalai Lama wordt hierdoor nu eenmaal grotendeels gekenmerkt. Er had misschien iets meer focus kunnen worden gelegd op de spirituele invloed en de manier waarop de Dalai Lama zijn levensvisie over wil brengen op zijn volk, maar dat is een keuze die de schrijver heeft gemaakt. Ondanks dit geeft het boek een mooi beeld van Tibet en zijn spiritueel leider. Een aanrader voor mensen die meer willen weten over de geschiedenis van het land in dat verre oosten. Wil je echter meer over de persoon zelf te weten komen, dan ben je wellicht beter af met één van de autobiografische boeken die er van de Dalai Lama verkrijgbaar zijn.

Uitgever: Sijthoff ISBN: 9789021800677 Pagina's: 320