CD: Wyclef Jean - Carnival Vol. II

Carnival Vol. II – Memoirs of an Immigrant is het meest recente album van Wyclef Jean. Op de voorkant prijkt een sticker met enkele van de mensen die meewerkten aan dit album. Onder andere Akon, Lil Wayne, Norah Jones, Paul Simon en Shakira maken hun opwachting. Dat schept natuurlijk bepaalde verwachtingen.

Wyclef Jean – Carnival Vol. II

Het album begint met een pratende Wyclef: 'A lot of things changed, the whole world is in panic mode', waarna hij een kirrend kind tot stilte maant omdat pappa aan het schrijven is. Een apart begin van een aparte cd. In 'Sweetest Girl (Dollar Bill)' wordt, bijvoorbeeld, op een net niet subtiele manier de vocoder gebruikt. Hierdoor klinkt het nummer erg goedkoop. In de track 'Welcome to the East' staat Wyclef iets te enthousiast z`n homies te groeten. Dat soort shoutouts voegen echt niets toe. Toppunt van egotripperij is wel de quote 'I'm gonna let my guitar do the talking now' in 'Slow Down'. Je kunt gewoon bijna niet geloven wat voor een belabberd gitaarspel daarop volgt.

'Hollywood Meets Bollywood' start met een opsomming van alle nationaliteiten die binnen zijn: US, UK, India, Jerusalem en zo verder. Welja, gooi alles maar bij elkaar en noemt het dan Bollywood! P.S., volgens de songtekst zijn we in Egypte... Dit scoort misschien goed, maar het slaat natuurlijk nergens op. Gelukkig is de samenwerking met Norah Jones, 'An Other Day' een heel stuk aangenamer. Waarschijnlijk is ms. Jones dominanter dan ze er uit ziet, want dit nummer draagt duidelijk haar stempel. 'Selena' en 'On Tour' zijn puike nummers, dus het album eindigt vrij aardig. In 'Selena' is gekozen voor een reggae vibe en, in combinatie met de stem van Melissa Jiménez, heeft dat uitstekend uitgepakt. Het laatste nummer, 'On Tour', is wat stoerder dan de rest van het album. Dat resulteert in een nummer dat wat donkerder is dat de rest van het album, maar dat kan zeker geen kwaad.

Wyclef Jean

Het principe achter 'Carnival Vol. II' is oké: samenbrengen van verschillende muzikanten en muziekstijlen. Een echt goede host zorgt ervoor dat het een solide geheel wordt. Gezien het rommelige eindresultaat heeft Wyclef zich duidelijk overschat. Het album springt van de hak op de tak. Niet één nummer kent een duidelijk thema, het is duidelijk dat men uit iedere track het maximale heeft willen halen. Dit heeft geleid tot overproductie en helaas niet tot verfrissende resultaten. Als luisteraar raak je van dit album zeker in panic mode.

Tracklist:

01. Intro
02. Riot (featuring Serj Tankian and Sizzla)