Boek: De kroonprinses - Danielle Steel

Danielle Steel werd in 1947 geboren in New York. We kennen haar vooral van boeken zoals De Kroonprinses - haar nieuwste boek: romans vooral geschreven voor de leesgrage vrouw. Maar naast dit genre heeft zij ook nog een serie kinderboeken op haar naam staan: de Max-en Martha-serie. Verder schreef ze een aantal 'Freddie-boeken'. Deze gaan over de alledaagse gebeurtenissen in het leven van kinderen zoals een bezoekje aan de dokter of een logeerpartijtje. Ook toonde ze haar kwaliteiten in een poëziebundel. Veelzijdig is zij dus zeker te noemen. Haar betrokkenheid bij kinderen, zoals ook de hoofdpersonen in haar boeken, komt misschien wel voort uit haar eigen leven. Zij heeft negen kinderen opgevoed, verdeeld over vijf verschillende echtgenoten. Ze maakte persoonlijke drama's mee zoals de zelfmoord van haar 19-jarige zoon. Hierover schreef ze ook twee boeken. Zoals gezegd is daar nu haar nieuwste boek De Kroonprinses. Een verhaal dat zeker weer potentie heeft om in de toekomst op film uitgebracht te worden. Wie weet met één van de hedendaagse, moderne kroonprinsessen uit één van de Europese vorstendommen in de hoofdrol? Een nieuwe carrière voor Máxima, of wellicht voor Victoria van Zweden? Dat terzijde; Steel heeft weer een juweeltje geschreven.

Loyaliteit versus vrijheid
Christianna is een jonge vrouw zoals vele andere, behalve dan dat haar afkomst van een aparte status is. Zij is namelijk kroonprinses van een Europees vorstendom. Deze titel brengt verplichtingen met zich mee en heeft eigenlijk haar toekomst al voor een groot deel uitgestippeld. Dat Christianna hier niet echt iets voor voelt, wordt haar eens te meer duidelijk als zij in Berkeley gaat studeren. Na vier jaar studie merkt ze dat ze meer oog heeft voor de wereld buiten het vorstendom dat zij eens wordt geacht te gaan regeren. Om haar heen ziet ze kinderleed, leed aangedaan door terrorisme en ziektes. Dit raakt haar zo dat zij in tweestrijd komt: moet zij loyaal zijn aan haar erfenis of kan zij kiezen voor wat haar hart haar ingeeft, namelijk het inzetten voor de misstanden in de wereld? Zij kiest voor het laatste, wat haar vader maar moeilijk te verkroppen vindt. Hij neemt het koningschap zeer serieus en vindt dat Christianna haar titel als kroonprinses niet kan inleveren. In dit beeld past geen reddende engel van kinder- en wereldleed.

Na heel wat overreding weet ze haar vader zover te krijgen dat zij als vrijwilliger bij het Rode Kruis aan de slag mag. Ze vertrekt naar een vluchtelingenkamp in het oosten van Afrika. Wat zij daar aantreft raakt haar in het diepst van haar hart en ze ziet meteen dat dit haar roeping is. Samen met artsen en andere vrijwilligers zet ze zich in om de mensen te begeleiden en op te vangen. Hierbij houdt ze haar afkomst angstvallig verborgen om zo geen vooroordelen of privileges te creëren. Naast de druk die er vanuit het thuisfront op haar wordt gelegd om aan haar verplichtingen jegens het koningshuis te voldoen, komt haar leven ook nog in gevaar als het vluchtelingenkamp wordt aangevallen. Daarnaast beginnen de verplichtingen thuis ook een druk op haar te leggen. Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat haar leven in één klap ingrijpend verandert; een verandering voor het leven zo zal blijken en eentje die ze nooit had kunnen voorzien.

Juweeltje
Het woord is al eerder gevallen. Danielle Steel is een vakvrouw in het schrijven van juweeltjes. Zo ook weer met dit nieuwe boek. De manier waarop zij de tegenstrijdigheden tegen elkaar uiteenzet is zeer knap en draagt bij aan het intrigerende karakter van het verhaal: loyaliteit versus vrijheid, moderne Europese werelden versus het arme Afrikaanse leven. Dit alles omringd door een strijd om liefde en zingeving van het leven. Het zit er allemaal in. Het maakt dat Steel een fascinerend verhaal neerschrijft, dat je als lezer van begin tot eind kan boeien. Zeker filmwaardig als je het mij vraagt. Er zijn wel eens mindere goden verfilmd! Of en wanneer een verfilming plaats zal vinden, zal de toekomst uitwijzen. Tot die tijd moeten we het doen met deze op vier-en-een-halve ster gewaardeerde roman van de koningin-schrijfster van de roman.

Danielle Steel - de koningin van de roman

Uitgever: Uitgeverij Sijthoff ISBN: 9789021800950 Pagina's: 320