DVD: Clash of Egos

Iedereen die de uitgekauwde Hollywood-humor zat is, raad ik van harte iets "anders" aan. Iets van Anders Thomas Jensen bijvoorbeeld. Deze Deense filmmaker maakte twee jaar geleden al faam met het briljante 'Adam's Apples', maar timmerde ook aardig aan de weg als scenarioschrijver van dramafilms als 'Open Hearts' (2002), 'Brothers' (2004) en 'After The Wedding' (2006).
'Clash of Egos' is de naam van Jensens laatste wapenfeit. De droog-komische synopsis: "Tonny viert zijn vrijlating uit de gevangenis met een bezoekje aan de bioscoop. Daar bekijkt hij met zijn kinderen de nieuwste film van een beroemde regisseur. De film is echter zó slecht dat Tonny probeert zijn geld terug te krijgen. Dit gaat niet zo eenvoudig als het klinkt, want probeer maar eens geld los te krijgen van een gelauwerd regisseur."

Tot zover lijkt er niet zoveel aan de hand. Het knappe van Thomas Anders Jensen is echter dat hij de meest alledaagse situaties kan vertalen in een absurde tragikomedie, met een gezonde dosis onderkoelde, zwarte humor. 'Clash of Egos' is daar weer een goed voorbeeld van, met in de cast vertrouwde acteurs als Ulrich Thomsen en Nikolaj Lie Kaas. De film die geregisseerd werd door Tomas Villum Jensen (geen familie) ontaardt in een film binnen een film wanneer Tonny (Thomsen) de snobistische regisseur Claus Volter (Kaas) opzoekt op de set. Daar krijgt Tonny een ongeluk. In plaats van een hoop geld te eisen wil hij alleen het geld voor de kaartjes en de popcorn terug. EN: hij wil samen met Volter een film maken die wél de moeite waard is.

Tonny schrijft een script met een overdosis woeste ninja's en knallende geweren. Dit uiteraard tot afgrijzen van de pedante Volter, die de film naar "hip gebruik" handheld wil filmen. Zo ontstaat de 'Clash of Egos', en op een ludieke manier lijken de beide Jensens milde spot te drijven met de Dogma'95-filmwetten van landgenoten als Thomas Vinterberg en Lars von Trier.

'Clash Of Egos' is geen hoogdravende film, maar zeker wel een intelligente, onderkoelde komedie. En bij vlagen zeer over de top, dat komt dan vooral door de film (van Tonny) binnen de film. Het is ook niet het beste scenario van Thomas Anders Jensen, maar dat zegt meer over diens hoge standaardkwaliteit. 'Clash Of Egos' werd in Denemarken al succesvol bij pers en veel publiek. Of de film je de ultieme kerstsfeer zal brengen tijdens het kijken wens ik te betwijfelen, maar het is zeker een mooi dvd-tje voor de eerste koude dagen van januari.

Label: A-Film Releasedatum: 5 december 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t