DVD: Wild Hogs

In Nederland kun je een midlifecrisis meestal herkennen aan drie dingen: de man van middelbare leeftijd heeft zijn opkomende kaalheid proberen te camoufleren, ruilt zijn vrouw in voor een jonge deerne en rijdt in een iets te blitse cabriolet. In de Verenigde Staten leven mannen met een dergelijke crisis zich de laatste tijd anders uit. Ze kopen een motor met bijpassend stoer pak en maken zich op voor de ultieme Amerikaanse vrijheidsdroom: met de motor het land doorkruizen. In Wild Hogs zien we vier mannen die een dergelijke 'roadtrip' zien als dé kans om hun levensplezier te hervinden. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Als Doug (Tim Allen), een saaie tandarts uit een buitenwijk, net als zijn vrienden een motor koopt, naait zijn vrouw gelijk een mooi embleem op zijn jack. Vanaf dat moment rijdt hij met de tot dan toe niet bestaande eretitel 'Wild Hogs' (Wilde Zwijnen) op zijn rug. Omdat hij zijn vrouw niet wil teleurstellen krijgt hij zijn vrienden zo gek om ook met het embleem te gaan rijden, waardoor ze zich nu als groep profileren als 'Wild Hogs'. Als de playboy van het viertal, Woody (John Travolta), zich zowel financieel als relationeel in de nesten heeft gewerkt, vindt hij het de hoogste tijd om er een tijdje tussenuit te knijpen. De beroepstoiletontstopper Bobby (Martin Lawrence) wil wel met hem mee, al is het maar om even aan zijn bazige vrouw te ontsnappen. Doug grijpt de roadtrip aan om zijn midlifecrisis te bezweren en Dudley (William H. Macy) wil de trip aangrijpen om zijn eenzame nerderige bestaan definitief vaarwel te zeggen. Het bijzondere kwartet stapt op de motor en beleeft allerlei merkwaardige avonturen. Ze leren elkaar beter kennen en hebben het eigenlijk best naar het zin. Tot ze een verkeerde bar binnenstappen, kennis maken met de gevaarlijke motorbende 'Del Fuegos' en per ongeluk hun bar opblazen. Vanaf dat moment wordt hun roadtrip een kwestie van overleven, want de echte motormuizen willen gehakt maken van de sullige hobbyrijders.

Wild Hogs mag dan wel niet de meest verrassende en originele komedie van het jaar zijn, toch is de film de moeite waard. Dat komt niet alleen door de sterrencast (waarbij elke acteur echt lekker 'zijn ding' doet), maar ook door de snelheid van het verhaal en de afwisseling. In eerste instantie lijkt de film een aaneenschakeling van allerlei losse komische situaties, maar gaandeweg wordt duidelijk dat er toch echt een rode draad in het verhaal zit. Qua humor kun je veel flauwe ongein verwachten, maar de film kent ook zeker zijn wat meer subtiele momenten. De cast bestaat uit drie raskomieken, maar ook William H. Macy laat zien dat hij over een zeker komisch talent beschikt. Als komisch tussendoortje is Wild Hogs zeker de moeite waard.

Qua extra's is de release vrij standaard. Naast een kort 'making of' en de matige verwijderde scènes, is de meest leuke feature 'Hoe krijg je je vrouw zover dat ze je een motor laat kopen'. Daarnaast kun je kiezen voor een alternatief einde en bevat de disk een commentaartrack met regisseur Walt Becker en schrijver Brad Copeland.

Wild Hogs is een aardige komedie over vier mannen die tegen een midlifecrisis aanhikken. Verwacht geen dijenkletser, maar de film biedt zeker genoeg vermaak voor een leuke avond.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 12 december 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: