CD: VA - Solid Sounds 2007.3

De Solid Sounds reeks is sinds dit jaar ondergebracht bij het label La Musique Fait La Force. De naam van dit label is, niet geheel toevallig, de slogan van de Solid Sounds serie. Eerder zijn Solid Sounds cd`s uitgebracht op de labels 541 en N.E.W.S. Solid Sounds 2007.3 is de derde van dit jaar en wordt geleverd in een kartonnen doosje met daarin drie slimline hoesjes. In dat kartonnetje wachten dertig full length tracks vol ongeduld op hun nieuwe luisteraar.

VA – Solid Sounds 2007.3

De kick-off op cd nummer 1 wordt gegeven door Samim met Heater. Zo`n beetje dé clubhit van 2007. Deze toekomstige klassieker komt op iedere clubavond en in iedere club minstens een keer per avond langs. Track nummer 4 is Gold, Diaz & Young Rebels met Don't You Want Me (Dave Spoon Mix) . De samples van Felix – Don`t You Want Me zijn na al die jaren nog steeds zeer effectief. Deze electro-house versie doet het dan ook erg goed. De herkenbare melodie gaat goed samen met de breakbeat die er onder geplaatst is. Het nummer dat daarna komt, Deadmau5 met Faxing Berlin, is heerlijk dromerig, maar met voldoende pit om niet te vervelen. Het doet sterk denken aan Beachball van Nalin & Kane. Deadmau5 is vrij nieuw aan het front en heeft dit jaar al enkele zeer goede releases uitgebracht. Dit is zijn beste tot nu toe en verdient dan ook zeker een plaatsje op deze verzamelaar. Het laatste nummer van deze eerste schijf is van The Subs (Kiss My Trance). Dit is het soort trance dat langzaam aan het verdwijnen is. Eigenlijk zou het dan ook geen plaats moeten hebben op dit verzamelalbum.

De tweede cd zit op het snijvlak van electo-house en meer minimal muziek. Deze tweede cd staat vol met nummers die niet slecht zijn. Het is allemaal feelgood-house, maar dan zonder eigen smoel. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. Die vinden we in de vorm van Innersphere aka Shinedoe met Phunk (Steve Angello Re-edit). Dit nummer kent een waanzinnige opbouw. Er wordt met behulp van highhatjes en andere geluiden op een ouderwetse manier opgebouwd naar de climax. Als de opbouw voorbij is, volgt er geen massieve partij met strings, maar een ingetogen en zeer vette groove. Het is onmogelijk stil te blijven zitten! Het achtste nummer is de tweede uitzondering. Claude Vonstroke met The Whistler gaat al een tijdje mee. In tegenstelling tot het nummer van Samim op de eerste cd gaat dit nummer na verloop van tijd wél tegenstaan. Deze uitzondering is dan ook een uitschieter naar beneden.

La Musique Fait La Force Aangekomen bij de derde cd starten we met Feist en My Moon My Man (Boyz Noise Classic Mix). Zelden is een vocoder op zo`n indringende manier gebuikt. In combinatie met de vrouwelijke vocalen geeft dit een erg futuristische sfeer aan deze track. Eerder vonden we dit nummer op VA - Mason - 5 Years Of Electronation en het is nog steeds simpelweg een geniaal nummer. De rest van de muziek op deze laatste schijf heeft weer wat meer smoel dan de nummers op de tweede cd. De positieve uitschieter daarbij is Chris Lake met Carry Me Away (Sébastien Léger Remix). Deze track begint met een stoere en opzwepende no-nonsense groove. De nonsense wordt toegevoegd in de vorm van wat vrouwelijke vocalen, maar toch is dit een nummer om echt mee uit je dak te gaan. Zeker als er een vleugje acid aan wordt toegevoegd. Een ander opmerkelijk hoogtepuntje is David K met Three Arches (Samim Mix) . Deze remix door Samim is in dezelfde stijl als Heater, maar het gimmickgehalte is lager. Gelukkig laat Samim hier zien dat hij er niet op uit is om het succesvolle trucje uit Heater te herhalen. Dit nummer is heerlijk diep. Met veel lage tonen valt het zelfs een beetje uit de toon bij de rest van het album. Het is vreselijk funky en hypnotiserend tegelijkertijd.

Na het beluisteren van de dertig nummers is er niet veel blijven hangen. Het gros van de tracks is vrij standaard. Gelukkig zijn de genoemde hoogtepunten aanwezig, want anders zou het een erg saai verzamelalbum zijn geworden. Deze release geeft een goed overzicht van wat er de afgelopen maanden hip was in de clubs. Groot pluspunt is het feit dat de nummers allemaal in hun volledige versie zijn opgenomen. Dat maakt het ook een goede aanschaf voor de cd-dj`s. De gewone luisteraar weet zeker dat hij na het aanschaffen van deze cd weer redelijk bij is. Hij wordt voorzien van enkele steengoede tracks, maar krijgt daar teveel dertien-in-een-dozijn-muziek bij.

Tracklist

CD 1:

1. Samim – Heater