Boek: Thomas Laird - Het verhaal van Tibet

Het verhaal van TibetHet verhaal van Tibet is geschreven door Thomas Laird. Zelf woont hij al meer dan dertig jaar in Nepal en heeft vele gesprekken gehad met de Dalai Lama zelf. Uit deze gesprekken heeft hij een indrukwekkend boek weten samen te stellen over de geschiedenis van Tibet. Van de totaal zestig uren interview die hij heeft gehad met de huidige Dalai Lama, heeft Thomas Laird dit boek met 456 pagina's tekst weten te schrijven. Na de goedkeuring door de Dalai Lama zelf is het uiteindelijk uitgebracht en te koop in de winkel.

Dalai Lama
De geschiedenis van Tibet is zeker indrukwekkend te noemen. Wat daarbij ook zeker opvalt is dat de huidige Dalai Lama ook een zeer open visie blijkt te hebben. Zo is hij bereid om wetenschappelijke feiten over het ontstaan van het volk van Tibet aan te nemen tegenover de traditionele verhalen. Boeddha geeft hem namelijk de vrijheid hiervoor. Thomas Laird omschrijft Tenzin Gyatso, die in 1940 op vijfjarige leeftijd als de nieuwe Dalai Lama werd gekroond, als een zeer vriendelijke en intelligente man die het fijn vindt dat het verhaal van Tibet wereldlijk bekender wordt gemaakt. Door de vele studies die de Dalai Lama heeft gevolgd en daardoor de enorme kennis die hij heeft vergaard wordt het verhaal ook zeer compleet. Daarnaast maakte Thomas Laird ook gebruik van vele andere studies en geschriften die er over Tibet zijn gemaakt. Uiteraard worden ook de andere Dalai Lama's beschreven in dit boek en krijgen we ook inzicht in de standpunten voor de geweldloosheid die de Dalai Lama predikt. In 1989 ontving hij hiervoor de Nobelprijs voor de vrede. Sinds 1950 is Tibet namelijk bezet door China, onder het mom dat Tibet altijd al bij China heeft gehoord. Door die bezetting leeft de Dalai Lama sinds 1957 in ballingschap in India. Zijn politieke macht als leider van Tibet heeft hij in 1990 overgedragen aan de regering in Ballingschap, zodat hij alleen nog de spirituele leider is van Tibet.

Compleet
Een zeer aangenaam boek is dit zeker te noemen. De gesprekken met de Dalai Lama zijn zodanig opgeschreven dat het geheel een echt interview is, waarbij de Dalai Lama op de lezer als een groot verteller over komt. Hiervoor moeten we natuurlijk niet alleen de Dalai Lama zelf bedanken maar ook Thomas Laird. Het is echter niet een boek dat je in een keer uit kunt lezen, daarvoor bevat het teveel informatie. Naast de vele pagina's met tekst zijn er ook 32 pagina's vol met foto's toegevoegd waardoor het beeld van Tibet alleen maar completer wordt. Voor iemand die meer te weten wil komen over de geschiedenis van Tibet en de Dalai Lama's is dit boek echt verplichte kost te noemen. Een completer werk dan dit is waarschijnlijk niet te vinden, hooguit een combinatie van meerdere werken bij elkaar. Voor de overige geïnteresseerden is het dus zeker een aanrader. Met één boek kom je nu heel veel te weten over Tibet.

Uitgever: Uitgeverij A.W. Bruna ISBN: 978 90 229 8784 1
Pagina's: 488