DVD: Over the Hedge

De mens breidt zijn leefomgeving elke dag uit. Nieuwe wegen, dijken of hele woonwijken worden binnen enkele maanden uit de grond gestampt. Sommige mensen maken zich druk over de verdrukking van de natuur, maar meestal wordt de vooruitgang toegejuicht. Voor de dieren is de nieuwe leefomgeving vaak even wennen, zo ook voor de dieren uit Over the Hedge; zij ontdekken op een zonnige ochtend dat een groot deel van hun bos plaats heeft gemaakt voor een typisch Amerikaanse 'suburb'. Over the Hedge is sinds kort op dvd te koop.

Het verhaal is vrij simpel: een aantal dieren ontdekt tot hun schrik dat hun natuurlijke habitat is verdwenen. In plaats daarvan kijken ze aan tegen een oerwoud van huizen, auto's en niet onbelangrijk, een flinke stapel vuilnisbakken boordevol etensrestjes. Spil in het verhaal is de slinkse RJ, een wasbeer die het verzamelen van voedsel niet altijd volgens de ethische regels van het bos uitvoert. Als hij probeert de voorraad van een beer te stelen en daarbij per ongeluk de beer wakker maakt en diens voedsel op bijzonder ongelukkige manier vernietigt, doet hij een belofte die hij niet makkelijk kan inlossen. Binnen twee weken moet hij de hele voorraad van de beer weer aanvullen. RJ besluit daarbij gebruhk te maken van zijn nieuwe leefomgeving. Dat doet hij niet alleen, want hij betrekt een bijzondere groep dieren bij zijn zoektocht, maar vertelt hen niet dat het eten niet voor hén is, maar om zijn schuld in te lossen.

Over the Hedge is een vermakelijke film zonder al te veel diepgang. Leuke dieren die op originele wijze kennis maken met de wondere wereld der mens en gebruik maken van allerlei attributen om te krijgen wat ze willen. De moraal van het verhaal ontbreekt niet, wat dat betreft zou het zo een Disney kunnen zijn, maar voert gelukkig nergens de boventoon. Over the Hedge is gewoon niet nadenken, lekker lachen en je soms verbazen over de vindingrijkheid van zowel dier als bedenker.

Naast de film vind je op de dvd ook een aantal extraatjes. Meest opvallende en ook meest leuke is het vier minuten durende filmpje "Hammy's Boemerangavontuur", waarin je ziet hoe Hammy een wel heel erg oncomfortabele rit maakt op een boemerang. Ook vind je op de disc een aantal korte spelletjes die je met de afstandsbediening kunt spelen; niet echt uitdagend en het komt nogal houterig over. De korte blik achter de schermen van Dreamworks leert je niet echt veel nieuws, Over the Hedge is nou niet echt de eerste animatiefilm die geheel met de computer is gemaakt. Tot slot kun je ook 'kennis maken' met de karakters uit de film; wel grappig om te zien, maar niet zo leuk als de film zelf. De meeste extra's zijn vooral leuk voor de jongere kijkers en zijn vrij simpel van aard. Het korte filmpje met Hammy is echter voor alle kijkers de moeite waard.

De release van Over the Hedge op dvd is zeer netjes. De single disc edition is ruim voorzien van extra materiaal en biedt voor de liefhebber genoeg mogelijkheden om na de film nog even vermaakt te worden. Heb je niet genoeg aan een paar extraatjes? Dan kun je altijd nog overwegen om de iets duurdere twee disc editie te kopen. Over the Hedge is misschien dan wel niet de meest originele animatiefilm van de afgelopen jaren, maar wel erg leuk, chaotisch en zit boordevol grappen.

Label: Dreamworks Releasedatum: 02 november 2006
Kijkwijzer: Waardering: