CD/DVD: Gomez - Five Men in a Hut

De laatste jaren van de 90's beschouw ik als de magere jaren van dat decennium op het gebied van de Amerikaanse en de Britse rockmuziek. In 1998 waren alle succesvolle britpopbands over hun hoogtepunt heen en was er van de baanbrekende Amerikaanse alternative scene weinig meer over. In dat vacu?cht Gomez Bring It On uit, een album dat samen met Mezzanine van Massive Attack bovenaan op menig eindejaarlijst prijkte. Gomez won met Bring It On zelfs de Mercury Music Prize voor beste album. Verrassend, want de 'bluesy rootsrock' was niet iets wat je van een Britse band op dat moment zou verwachten. Gomez

Gomez was alleen geen blijver, althans niet in de schijnwerpers. Misschien dat het komt door het experimentele karakter van hun popsongs? Toch krijg ik het idee als ik Five Men in a Hut zo beluister dat een hoop mensen wat missen. Deze verzamelaar van singles, b-kanten en andere songs laat namelijk horen dat Gomez kwalitatief zeer constant is in het schrijven van experimentele doch toegankelijke liedjes. Het overgrote deel van de b-kanten doet niet onder voor pracht-singles als 'Get Myself Arrested', 'Catch Me Up', 'We Haven't Turned Around', 'Whippin' Piccadilly' en 'Shot Shot'. Dat songs als 'Blind', 'Pick Up the Pieces' en 'Pop Juice' nooit de reguliere albums hebben gehaald is me een raadsel. Het zegt iets over het talent van het kwintet. Het zal niemand verbazen dat niet alle experimenten gebruikt konden worden voor de albums. Jammer in het geval van Chemical Brothers-achtige 'Royalty', maar te begrijpen bij de futuristische klanken van 'ZYX'.

Five Men in a HutFive Men in a Hut (A's, B's & Rarites 1998-2004) verzamelt de songs van de Virgin/Hut-jaren. Van de vier studioalbums daar uitgebracht zijn staan alle singles met extra tracks op deze cd. Zesendertig songs, voor Gomez-liefhebbers grotendeels essentieel werk. De eerder uitgebrachte compilatie (Abandoned Shopping Trolley Hotline) heeft nauwelijks overlap met deze. Dus ik hoef geen verdachtmakingen richting Virgin/Hut te maken wegens het uitmelken van voormalige 'zakenpartners'. Voor de die-hard Gomezfans, al ze al bestaan, zijn er ook nog twee niet eerder uitgebrachte liedjes erop gezet: 'Diskoloadout' en 'Old China'. Een hele kluif dus deze cd, maar nergens overbodig of ontoegankelijk.

Five Men in a HutTegelijkertijd met de cd brengt Virgin/Hut ook de DVD Five Men in a Hut: singles 1998-2004 uit. Van elf van de twaalf singles die ook op de cd te vinden zijn, staan de bijbehorende videoclips op deze DVD. Het zijn smaakvolle filmpjes en het is een deugd om ze achter elkaar te bekijken. De extra's zijn twee interviews en zes live video's. Gomez is live niet de opwindendste band om naar te kijken, moet je concluderen als je deze beelden ziet. De interviews zijn mooi meegenomen maar een complete live-registratie had op deze DVD niet misstaan.

De CD Five Men in a Hut (A's, B's & Rarities: 1998 - 2004):

Label: Virgin/Hut Releasedatum: 26 september 2006

De DVD Five Men in a Hut (singles 1998 - 2004):