CD: Clinic - Visitations

Zoals zoveel bands in Engeland verwierf het Liverpoolse Clinic bekendheid dankzij de legendarische DJ John Peel. Visitations is alweer de vierde plaat, maar zoals we van het altijd met mondkapjes bedekte viertal mogen verwachten, is er bar weinig veranderd. Dat belooft dus weer een plaat vol schelle gitaren, eentonige drums, vage keyboards, diepe baslijnen, en Thom Yorke-achtige vocalen.

Bijzonder aan Clinic is dat ze al sinds het begin over een totaal eigen sound beschikken, waar ze maar weinig van afwijken. De gitaren doen denken aan The Velvet Underground, een aantal nummers zitten boordevol postpunk elementen, maar elke song klinkt onherroepelijk als Clinic. Tegelijkertijd is dat natuurlijk ook een groot nadeel. Visitations zal dan waarschijnlijk ook alleen de echte fans weten te bekoren, die niet schreeuwen om verandering. Een nummer als 'Children Of Kellog' maakt gelukkig al veel goed. Ade Blackburn schreeuwt alsof zijn leven ervan af hangt, en ook de bassist en drummer lijken in levensgevaar. Alsof er nog niet genoeg herrie is geproduceerd, gooit Clinic er ook nog maar een angstaanjagende keyboardmelodie bovenop. Het nummer wordt afgesloten met een rustig popmelodietje en een houtzaag. Vreemd, maar wel lekker.

Ander hoogtepunt is single 'Harvest (within you)'. Een Britpop drumritme, Stereolab orgeltje, en een aanstekelijk oeh-oeh op de achtergrond. Meer heeft Clinic niet nodig om een sterk indierock nummer te creëren. Helaas ontbreekt het de meeste nummers op Visitations aan houdbaarheid. Met name omdat het op een gegeven moment allemaal hetzelfde klinkt. 'Children Of Kellog' heeft een hysterisch keyboard, 'Jigsaw' bezit een prachtig mondharmonica stukje, maar daar houdt het ook wel een beetje mee op. De postpunk elementen, zoals bij het razendsnelle 'Tusk', doen mij maar al te weinig.

Vernieuwing is niet noodzakelijk, met de eigen sound is weinig mis, maar de progressie ontbreekt. De diehard Clinic fan zal zich zeker vermaken met Visitations, het is absoluut geen slechte plaat. Wel is het gewoon zonde dat we nu weer een tijd zullen moeten wachten tot Clinic eindelijk met een album komt dat hen zal onderscheiden van de rest.

Label: Domino Releasedatum: 16-10-2006 Waardering: