DVD: Jim Speelmans - Hier is hij!

Als je tegenwoordig een komiek op televisie ziet, dan is de kans groot dat hij zich als 'Stand Up Comedian' profileert. Niet zo gek, want elke malloot kan wel ergens een keertje tien minuten zijn ding doen in een lokale kroeg, maar landelijk doorbreken lukt maar weinigen. De drempel om dan ook nog eens het theater aan te doen is nog veel hoger. Toch weten steeds vaker cabaretiers uit de hoek van Stand Up de theaterplanken te beklimmen, maar met wisselend succes. In de voorstellingen van Wilko Terwijn is door de regie zelfs driftig geknipt en geplakt om de kijkers te laten geloven dat het publiek echt moest lachen om een foute grap. Vandaar ook misschien de geruststelling op de hoes van de voorstelling Hier is hij! van Jim Speelmans: "Op deze dvd is op geen enkele wijze een extra lach of applaus technisch toegevoegd".

De scheidslijn tussen cabaret en komedie wordt steeds dunner. Doorlopend grappen over actuele onderwerpen komen bij beide genres voor, net als interactie met het publiek. Officieel zou 'Stand Up' moeten bestaan uit ter plekke bedachte grappige teksten, waarbij de komiek in kwestie misschien van te voren alleen een aantal onderwerpen heeft voorbereid, maar tegenwoordig lijken zelfs de optredens van de 'Stand Uppers' tot in de puntjes voorbereid. En juist bij het wat meer traditionele cabaret merk je dat de artiest ter plekke er wat bij improviseert. Het enige duidelijke verschil is het wel of niet toevoegen van muzikale intermezzo's. Bij Jim Speelmans ontbreekt dan ook alleen de muziek, want voor de rest is niet merkbaar waar de komische roots van de 32-jarige Amsterdammer liggen. Als hij op een gegeven moment even uit het programma stapt om te reageren op de zaal, blijkt dat hij zijn voorstelling woordelijk uit het hoofd doet. Gelukkig schaadt het de inhoud niet, want Jim weet het publiek behoorlijk te vermaken.

Er is een periode geweest dat harde humor scoorde. Het volkomen in de grond boren van een publiek figuur of het veelvuldig spuien van allerlei vulgariteit is de laatste tijd sterk minder aanwezig in cabaretland. Jim Speelmans hoeft het ook niet te hebben van dit alles; zijn programma is een luchtig en vrolijk programma waarin hij van de hak op de tak springt en de dagelijkse beslommeringen bespreekt, maar dan vergezeld van absurde hersenspinsels en vrij bijzondere interpretaties van ogenschijnlijk normale zaken. En dat de zaal geniet is goed te merken, de sfeer komt thuis voor de televisie goed over. Vooral de scène over de man die dagelijks Pino in Sesamstraat speelt weet de grootste zuurpruim nog te laten lachen. Qua humor kun je Jim Speelmans plaatsen tussen Youp van 't Hek en Theo Maassen; het lijkt een onmogelijke positionering, maar toch is het zo.

Op de dvd vind je naast de voorstelling Hier is hij! ook een aantal sketches van het duo Ongehoord. Hierin spelen Jim Speelmans en Tijl Beckand een aantal tiepetjes in verschillende omstandigheden: "Kabouter geeft interview", "Nare verpleger leest voor" en "Topcrimineel in de bloemetjes gezet" zijn daar enkelen van. Het is allemaal erg origineel en bij vlagen zeer grappig, maar het is jammer dat het soms allemaal net iets te lang doorgaat. Een goed uitgewerkte grap is leuk, maar je moet weten wanneer het idee is uitgemolken. Iets waar Jim Speelmans nog wel een beetje aan kan werken.

Hier is Hij! van Jim Speelmans is een bijzonder vermakelijke voorstelling met absurde humor en leuke anekdotes. Soms is het net iets te langdradig, maar dat is nergens echt storend. De dvd is prima in orde, al had de beeldkwaliteit iets scherper gemogen. Naast de voorstelling vind je een aantal sketches die hij samen met Tijn Beckand heeft opgenomen. Wil je graag lachen en vind je het niet erg als het niet echt diepgaand is? Dan is Hier is Hij! echt een aanrader.

Label: CNR Releasedatum: 29 mei 2006