DVD: The Wendell Baker Story

Een grote onbekende, maar met bekende namen op de rol. Dat is de film The Wendell Baker Story, geschreven en geregisseerd door Andrew en Owen Wilson, en in de hoofdrollen o.a. Owen & Luke Wilson en Eva Mendes. In Nederland is deze film nooit te zien geweest in de bioscoop en nu dus pas voor het eerst in Nederland. Sinds kort op DVD.

WendellBaker

Wendell Baker is een man met twee gezichten en hij weet niet zo goed wat hij aanmoet met zijn leven. Zijn enige regelmaat bestaat uit zijn werk: het verkopen van valse rijbewijzen aan illegale mexicanen vanuit een caravan bij de grens. Ook zijn relatie met zijn vriendin Doreen (Eva Mendez) kent een soort vastigheid: zij hunkert naar zijn liefde, maar hij heeft moeite deze te erkennen; hij neemt alles zoals het is en doet weinig moeite voor verandering. Tot de dag dat hij alles kwijt raakt. Hij wordt opgepakt voor zijn frauduleuze handeltje en hij ziet zichzelf achter tralies verdwijnen. Doreen doet wat bijna elke vriendin zou doen: ze gaat elke week bij hem op bezoek, maar Wendell ziet het allemaal als vanzelfsprekend. Voor Doreen is op een gegeven moment de koek op, het gebrek aan erkenning en waardering breekt haar op en ze besluit Wendell aan de kant te schuiven. Wendell redt zich prima in de gevangenis (hij is bevriend met iedereen en weet zelfs beruchte bendes vrede te laten sluiten) en mag na een paar jaar op voorwaardelijk vrije voeten. Om weer aansluiting te vinden bij de maatschappij moet hij meedoen aan een arbeidsproject. Wendell heeft zichzelf beter leren kennen in de gevangenis en weet nu wat hij wil: mensen helpen. Hij wordt geplaatst in een soort bejaardenhuis om daar de mensen het naar de zin te maken.

WendellBaker

In dat bejaardenhuis blijkt wel hoe de gevangenisstraf Wendell heeft doen beseffen hoezeer hij eindelijk eens moet beslissen welke kant hij op wil met zijn leven. Vaarwel criminele zaakjes, hallo hotelwezen. Maar het bejaardenhuis waar Wendell te werk wordt gesteld blijkt meer aan te sluiten bij Wendells verleden. Bejaarden worden na een jaartje of wat keurig weggevoerd naar de boerderij van de moeder van directeur Neil King (Owen Wilson) om daar als soort dwangarbeider de meest rotte klusjes uit te voeren. Zou Wendell Baker vóór zijn gevangenisstraf nog hebben meegeholpen aan dergelijke plannetjes, nu stuit het hem tegen de borst dat zijn nieuwe (oude) vrienden zomaar ingezet worden voor het geldelijk gewin van een ander. Wendell en zijn vrienden willen de oudjes bevrijden en gaan op pad!

WendellBaker

Laat ik eerlijk zijn: The Wendell Baker Story is geen hoogvlieger. Het verhaal is wel aardig, maar er zit nergens een echte climax in. De film kabbelt rustig naar het einde en dat is gewoon zonde als je kijkt naar de capaciteiten van de cast. Tuurlijk, Eva Mendes ziet er appetijtelijk uit en de gebroeders Wilson weten je met hun soms gortdroge humor best aan het lachen te maken, maar als je uiteindelijk alles bij elkaar optelt dan blijft er maar weinig bij je hangen. Dat zit hem misschien ook in het gebrek aan diepte in de karakters; nergens krijg je echt sympathie voor de karakters in de film. Maar, het is niet alleen maar teneur; de film bevat een paar romantische momenten, maakt je soms aan het lachen en zet je zelfs een enkele keer aan het denken.

WendellBaker

Qua DVD is het zoals we gewend zijn van RCV: de film staat erop. Geluid is goed, beeld is prima. That's it. Erg jammer, want ik had wel willen horen hoe de drie broers Wilson samen aan deze film hebben gewerkt. We zullen het ergens anders moeten vinden, want op deze DVD zul je het niet aantreffen.

The Wendell Baker Story is een middelmatige film. Wel aardig, maar niet heel erg bijzonder. Een origineel verhaal, leuke cast (ook de bijrol van Will Ferell is aardig, let op de fragmenten in de supermarkt) en mooie plaatjes (zeker aan het einde). Maar om nou te zeggen dat je dubbel zult liggen of diep ontroerd raakt: nee. Verwacht geen typische Wilsonfilm, want dan zul je bedrogen uitkomen. Prima om eens te huren of gewoon wachten tot deze op TV voorbij komt.

Label: RCV Releasedatum: 8 maart 2006
Kijkwijzer: Waardering: