CD: Sjaak Bral & SFD - Takkekerst

Met alle strategisch geplande kerst-releases in de maand december is er gelukkig ook nog ruimte voor een tegengeluid. "De donkere dagen voor kerstmis zijn voor mij altijd pikzwart, ik word zwaar depressief van al die goedheid in je hart", verzucht de Haagse cabaretier Sjaak Bral dan ook op zijn anti-kerstalbum 'Takkekerst'. Een mooi geschenk voor iedereen die deze maand helemaal niet zo gezellig vindt? Dat valt nog te bezien…

Terwijl Bral de luisteraar aan het begin van het album feliciteert met de aanschaf van dit produkt, knappert het haardvuur al gezellig op de achtergrond. "Wij wensen u gloedvolle feestdagen toe, vol warme gezelligheid", vervolgt Bral cynisch, voordat het openingsnummer 'Rudolph het lelijke rendier' van start gaat. Hoewel dit nummer aanvankelijk nog jazzy begint is het natuurlijk wachten op de voorspelbare omslag. Dit gebeurt dan ook na anderhalve minuut, wanneer er een uitbarsting in heftige hiphop en trashmetal volgt. Althans, zo omschrijft Sjaak Bral dit in de door hem genoemde bijsluiter (=inlay) van de CD, waarop hij begeleid wordt door de band SFD. Deze letters staan voor de achternamen van drummer Rob Sprinkhuizen, gitarist Rik Fennis en bassist Jo Didderen, een trio dat ook op eigen kracht in het zalencircuit opereert.

Waneer het tweede nummer 'De boom staat in de kamer' als een vrolijke ska-trein voorbij dendert, lijkt de frisse anti-Kerst-toon gezet. Aan de muziek hoeft het niet te liggen, want de heren SFD blijken muzikaal goed genoeg onderlegd. Het is vooral Bral die qua teksten wat tegenvalt. De platenmaatschappij kan dan wel beweren dat 'De boom staat in de kamer' een meezinger in Drs. P.-stijl is; Sjaak Bral toont zich nergens op de cd zo'n fijnzinnig woordkunstenaar als de doctorandus.

Bral is als Hagenees dan ook sterker in het recht voor zijn raap anti-benefietlied 'Artiesten voor artiesten'. Hier drijft hij de spot met zingende BN-ers uit de B, C- en Z-categorie die het keer op keer presteren om een nummer zo te verkrachten dat je beter kunt spreken van 'Band Aids'.

"Wij zijn artiesten voor artiesten, we hebben een goed doel, pleur toch op met al die liedjes, en hou gewoon je smoel, ze kunnen niks, nee niks, maar ze zijn weer op tv, als ik ze zie, krijg ik spontaan de diarree". Om het nummer besluiten met een tienvoudige hartekreet: "Die artiesten moeten dood!"

Die 'takkekerstwens' zullen een hoop mensen met hem delen, maar tot echt verrassende teksten komt Bral zelden. Ook niet in het melige 'Geen kerstfeest', waarin het lijkt alsof de Duitse cult-organist Mambo Kurt met zijn lullige ritmebox- en synthesizergeluiden achter de toetsen heeft plaatsgenomen. Bral somt hier het hele kerstcircus op: van kerstkaart tot kerstpuzzel, van kerstmarkt tot kerst met Frans Bauer en Marianne Weber.
Bral speelt het kerstspelletje zelf echter net zo hard mee. In het voorlaatste nummer zingt hij nog meewarig 'Hopen dat het beter wordt', om het album af te sluiten met een goedkope après-skiversie van 'De boom staat in de kamer'. Beter werd het dus niet.

Het kerstgevoel zal hij zodoende niet stimuleren. Dat was ook niet de opzet. Maar met zijn voorspelbare gebral is Sjaak helaas ook niet geslaagd om de ultieme anti-kerst-cd te maken.
Damn…! Zo wordt het écht een Takkekerst!

Label: CNR Music Releasedatum: 5 december 2005 Waardering: