CD: Najib Amhali - Most Wanted

Met als achtergrond een delftsblauwe tegelwand met moderne symbolen van ons lage landje, staart Najib ons aan. Wat wil hij zeggen? Als een donkere geest prijkt hij boven de woorden "Most Wanted". Dit is de naam van zijn meest recente voorstelling en de opname daarvan (die plaats vond in het Luxor Theater in Rotterdam) is sinds kort te koop op CD.

Najib Amhali, in 1971 geboren in het Marokkaanse Nador. In 1972 kwam hij op eenjarige leeftijd naar Nederland. Hij is dus opgegroeid in Nederland, maar heeft Marokkaanse roots. Een multiculturele cabaretier dus, en dat zorgt al gelijk voor genoeg stof voor zijn shows. Ahmali is een echte duizendpoot; hij speelt toneel, heeft diverse rollen gespeeld op televisie (Pleidooi) en in films (Shouf shouf Habibi) en is al elf jaar succesvol als cabaretier. In 1994 begon hij bij de Comedytrain, maar nadat hij in 1997 het Leids Cabaret Festival won is hij ook gaan toeren met een soloprogramma ('Vol=Vol' 1998). Most Wanted is inmiddels zijn vierde programma waarmee hij in 2004 en 2005 door het land toerde. Dit nieuwste programma zal binnenkort ook op TV worden uitgezonden en daarna op DVD worden uitgebracht.

Most Wanted bevat geen centraal thema, maar toch zeker de helft van het programma bestaat uit grappen over afkomst, Marokkanen, achterbuurten en generalisaties. En vanuit de mond van Amhali klinken dergelijke grappen behoorlijk goed, met de nodige zelfspot weet hij namelijk de vinger op de zere plek van culturele botsingen te leggen. Gelukkig weet hij daarbij het geheel niet tot een preek te laten verworden. Veel van Amhali's grappen zijn luchtig en worden veelal door een kort verhaal ingeleid, maar meestal gebruikt hij zijn verhalen alleen maar als een kapstok om de grap aan op te hangen. Ook het lange muzikale intermezzo, waarbij Amhali en zijn band met hun stem een aantal bekende muziekjes nadoen, is erg de moeite waard.

Met Most Wanted heeft Najib Amhali een leuk en evenwichtig programma weten neer te zetten. Er zijn veel korte verhaallijnen en veel leuke grappen. Amhali's opsomming van "leuke dingen die je kunt doen met een pistool" is bijvoorbeeld erg origineel en wordt ook door de zaal met veel gelach aangehoord. Verwacht geen groffe taal of echt harde grappen, maar vooral herkenbare -soms pijnlijke- situaties, leuke kwinkslagen op de werkelijkheid of een satirische blik op de maatschappij. Amhali weet ook in vergelijking met zijn vorige programma's origineel te blijven en zal een breed publiek weten te vermaken. Als Najib Amhali nog iets meer aandacht op TV zou weten te krijgen, dan zou hij zo uit kunnen groeien tot één van de populairste cabaretiers van Nederland.

Label: Pias Records Releasedatum: 23 november 2005