Boek: Scribbly 5: De verzonken stad van Zahn-Luac

Begin er maar aan, elke werkdag een cartoontje in de Metro, de gratis krant op de treinstations. Jean Paul Arends is hier met Scribbly al vrijwel vanaf de start van die krant mee bezig. Ondertussen is het vijfde boekwerk al aan de beurt met de illustere naam De Verzonken Stad van Zahn-Luac.

Voor diegene die de afgelopen paar jaar alleen aan de sportpagina toekwamen en na het lezen van de uitslagen verslagen uit het raam staarden:
quote:
De strip Scribbly speelt zich af in de Inrichting Voor Aparte Gestoorden. Hoofdpersoon Scribbly is een schizofreen mannetje. Andere bewoners in deze inrichting, zoals Quibus (een velletje papier), Doe-ran (een zwevend masker), Zark (een ruimte-augurk met een antenne op z'n kop) en Draakje (draak met hondentrekjes), belanden samen met Scribbly in de meest absurde avonturen. Dokter Psilo probeert dit stelletje ongeregeld een beetje bijeen te houden, maar laat ze over het algemeen hun gang gaan. Door hun levendige fantasie veranderen de meest dagelijkse bezigheden voor de bewoners dan ook steeds in een nieuw avontuur. Dankzij de toverkrachten van Doe-ran maken zij geregeld uitstapjes naar exotische plekken en af en toe komt Kraz, de broer van Zark, op bezoek om ze vervolgens mee te nemen naar Zortian 2, de thuisplaneet van Zark.

De stripjes zijn misschien wel het toppunt van meligheid. Op zich niet zo gek, erg doordachte grappen zijn nu eenmaal niet zo snel te vatten in twee of drie plaatjes achter elkaar. Woordgrapjes of beeldgrapjes des te beter. Juist daarin blinkt Scribbly uit. Het zijn trouwens simpel getekende figuurtjes, die echter wel duidelijk een emotie weergeven op dezelfde manier als de smileys. Het voorwoord wordt gedeeld door Hanco Kolk en Kim Holland. Wat de neuk doet die laatste in een voorwoord van een stripboekje? Dat is misschien wel het beste voorbeeld van het type humor. De één noemt het flauw, de ander geinig, maar beiden gniffelen toch regelmatig bij het lezen van de dagelijkse strip, voordat ze aan de sudoko beginnen of zuchten na het tevergeefs lezen van de rubriek Hartkloppingen in de Rails.

Een boekwerk als dit is daarom misschien wat teveel van het goede. Het wordt toch net té melig als je alle stripjes binnen korte tijd achter elkaar leest. Rag een gaatje in de linkerbovenhoek, van het boek dan natuurlijk, en hang hem op de plee en dat is ook opgelost. Zo lees je nu en dan een paar stripjes en daar zit gegarandeerd wel weer een leuke tussen. Stripjes met Draakje blijven mijn favorieten en ik moet ook eerlijk bekennen dat ik 'm in een dag uit had. Nou verveel ik me wel vaker dood, maar ik had ook kunnen gaan FOK!ken natuurlijk.

Uitgever: Silvester Strips ISBN: 90-5885-144-3 Pagina's: 93