DVD: Buddy

De laatste jaren is de Scandinavische film in opmars. Steeds vaker weten films uit onder andere Noorwegen hun weg te vinden in de rest van Europa. Zo ook de komedie Buddy van Morten Tyldum. In Buddy volgen we het leven van twintiger Kristoffer en zijn vrienden. Kristoffer, van beroep aanplakker, heeft altijd een videocamera bij zich om zijn leven als een soort dagboek vast te leggen en filmt en passant de gekke stunts die hij en zijn vrienden uithalen. Als hij op een dag van zijn vriendin Elisabeth een kopie van haar huissleutels krijgt gaat het hem allemaal toch iets te snel en hij geeft ze weer terug. Elisabeth kan dit blijkbaar niet waarderen, papt aan met haar baas en dumpt Kristoffer. Nu wil Kristoffer haar terug, maar hoe?

Als Kristoffer op een regenachtige ochtend plotseling gebeld wordt op zijn mobiele telefoon, blijkt het een producer van het Noorse TV-station TV2 te zijn. Tijdens het uithalen van een stunt in het gebouw van de zender heeft Kristoffer een aantal bandjes laten vallen en de producer ziet wel wat in de filmpjes die Kristoffer heeft gemaakt. Vanaf dat moment staat zijn leven op de kop: hij en zijn vrienden worden bekende Noren. Kristoffer ziet zijn kans schoon om Elisabeth terug te winnen, maar is ook erg gecharmeerd van zijn nieuwe huisgenote. Maar is iedereen uit zijn vriendengroep zo blij met de aandacht?

Buddy is een hartverwarmende en charmante komedie in een typisch Scandinavische stijl. Realistisch gefilmd, tamelijk simpel maar zeer onderhoudend en met in de hoofdrol 'gewone mensen'. Een echte komedie is het niet; de film houdt meer het midden tussen komedie en drama, maar wordt nooit echt zwaar op de hand. Qua DVD-release is het wat magertjes: er is geen bonusmateriaal (behalve een trailer), maar gelukkig zijn zowel beeld- als geluidskwaliteit dik in orde. Ook de soundtrack van de film is erg de moeite waard. Al met al is Buddy een echte aanrader en een flinke promotie voor de Noorse cinema.

Label: Total Film HE Releasedatum: 8 november 2005 Kijkwijzer: Waardering: