Boek: Emily Barr - Plan B

Emma woont al vier jaar samen met haar partner Matt. Matt heeft daarnaast nog een vrijgezellenflatje in Londen, zodat hij niet op en neer hoeft te reizen. Maandagochtend vertrekt hij naar Londen en donderdag of vrijdag is hij dan meestal weer terug. Ondertussen knapt Emma met een aannemer hun vervallen landhuis in Zuid-Frankrijk op. Ze zorgt ervoor dat haar dochtertje naar school kan en maakt kennis met andere mensen in het dorpje waar ze vlakbij wonen. Ze begint het steeds mooier te vinden en ze kan niet wachten tot Matt niet meer naar Londen hoeft maar thuis de hele week kan werken. Dan zouden ze misschien ook kunnen trouwen. Alhoewel ze weinig weet van Matt over zijn familie hebben ze eigenlijk een perfect leventje.

Hugh komt op maandagavond vanuit zijn werk thuis bij zijn vrouw Jo en hun bijna 3 jarig zoontje Oliver in Londen. Hij heeft het hele weekend in Parijs gewerkt. Jo beseft dat de verhalen van Hugh niet zo goed kloppen. Als ze dan een tekening vind tussen zijn kleren komt hij met een smoes aanzetten die ze niet gelooft, alleen ze laat dat niet merken. Op de tekening die Alice getekend heeft staan Pappa, mamma en Alice voor het nieuwe huis in Frankrijk. Zij gaat samen met Oliver een bezoekje brengen aan die andere vrouw.

Als Matt op een dag niet thuiskomt voor het weekend en ze een paar dagen later een afscheidsbrief van hem ontvangt, reist ze meteen af opzoek naar hem in Londen. Eenmaal in Londen komt ze tot een vreemde ontdekking. Matt ofwel Hugh is niet wie hij zegt dat hij is en zij is die andere vrouw. Hoe heeft ze ooit zo naïef kunnen zijn? Haar familie en vrienden komen haar allemaal tijdens haar periode van rouw helpen, ze leert meer over zichzelf en stelt een nieuw plan op, "Plan B".

Emily Barr een columniste voor de Guardian debuteerde in 2001 met het boek "Backpack". Daarna schreef ze meer bestsellers, ondermeer "Bagage" en "Jetlag". Haar columns en boeken gaar over reizen. Nu woont ze met haar man en kinderen in Zuid-Frankrijk.

Boeken van Emily Barr, zijn lekker vlot en eenvoudig geschreven, ook dit boek. Het leuke aan dit boek vond ik dat de situatie van de hoofdrolspelers van alle kanten worden belicht. Je ziet niet alleen Emma, maar leest ook de beweegredenen van Hugh (Matt) en zijn vrouw Jo.
Ik had het idee midden in de situatie te zitten en vond het dan ook moeilijk om het boek weg te leggen. De plot is goed en spannend beschreven en de epiloog niet wat ik had verwacht, na het laatste hoofdstuk. Plan B is een goed boek om mee te nemen op vakantie of om lekker mee op de bank te kruipen. Ik vind het echt een aanrader om je lekker bij te ontspannen.

Uitgever: Arena ISBN: 90 6974 684 0 Pagina's: 398