DVD: City of Ghosts

In het regiedebuut van Matt Dillon zien we hem zelf in de hoofdrol als Jimmy, een frauderende verzekeringsagent die (na een hevige orkaan, wat een actualiteit!) door de FBI achterna gezeten wordt. Na een verhoor wordt hij weer vrijgelaten en vlucht hij naar Zuid-Oost Azië, waar het hoofd van de criminele organisatie, Marvin, verblijft. Jimmy wil van zijn baas namelijk zijn deel in de winst hebben, maar Marvin heeft liever dat Jimmy met hem meedoet in nieuwe criminele plannetjes. In Cambodja zien we een web van intriges en leren we dat ook criminelen zich niet altijd prettig voelen in de 'onderwereld'.

Het probleem van de film City of Ghosts is dat de film nergens echt begint te lopen; Tuurlijk, er gebeurt van alles en er spelen toffe acteurs in mee (let vooral op de leuke rol van Gerard Depardieu als barman van het hotel waar Jimmy verblijft), maar nergens verdiep je je in de karakters en ook het verhaal duikt nergens echt de diepte in. Matt Dillon blijkt vooral voor het prachtige natuurschoon van Cambodja te zijn gegaan, want de film lijkt meer op een aflevering van een avontuurlijk reisprogramma dan op een spannende thriller. Als Dillon de volgende keer nou iets meer nadruk legt op het script, dan zal hem misschien nog een toekomst als succesvolle regisseur in het verschiet liggen.

Op de DVD vinden we naast de film niet bijster veel bonusmateriaal; naast een interview met Matt Dillon treffen we enkel wat trailers van andere films aan. Een karige uitgave met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit scoort toch net niet genoeg voor een kassucces. Hopelijk neemt Dillon nog een paar extra regielessen en zien we een beter verhaal bij zijn volgende poging. Houd je echter meer van mooie plaatjes en vind je een goed verhaal slechts bijzaak? Dan is deze film echt een aanrader. Wil je op het puntje van je stoel zitten of wil je gewoon een verhaal hebben waarbij er echt moeite wordt gedaan om je te vermaken? Wacht dan tot City of Ghosts een keer op televisie te zien is.

Label: Universal Releasedatum: 11 augustus 2005 Kijkwijzer: Waardering: