DVD: Blondie - Live in New York

Blondie, één van de meest bekende rockbands uit de jaren zeventig en tachtig, viel in 1982 uit elkaar. Ruzie over royalties en ziekte van één van de bandleden (de man van leadzangeres Deborah Harry) zorgden ervoor dat er bijna zeventien jaar geen muziek meer werd gemaakt door de groep Blondie. Een solocarriere van Deborah Harry sloeg echter wel aan, maar in 1998 bleek dat het bloed kroop waar het niet gaan kon en kwam Blondie, weliswaar in een andere samenstelling, weer bij elkaar om een nieuwe serie hits af te leveren. Hoogtepunt van deze wederopstanding is volgens fans het concert dat Blondie in 1999 in New York gaf. Dit concert was blijkbaar zo'n groot succes dat de DVD van dit concert al tijden niet meer te verkrijgen was. De producent is natuurlijk niet gek en heeft het concert opnieuw uitgebracht, maar dit maal ook op het vaste land van Europa, want sinds enkele dagen is deze DVD ook in Nederland te koop.

Eerlijk gezegd, dat was wel even schrikken. Nu ken ik Blondie alleen van de beelden uit de jaren tachtig en daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ze er toen wel aardig jong en fris uitzagen. Zangeres Deborah Harry zal ongetwijfeld bij hele volksstammen op een poster boven het bed hebben geprijkt, maar die tijd is eerlijk gezegd ruimschoots voorbij; de uiterste verkoopdatum is alweer een decennium geleden. Aan de andere kant telt in de muziek natuurlijk niet alleen het uiterlijk. En ach, voor iemand van haar leeftijd ziet ze er nog best goed uit, zij het dat zowel Deborah als haar band een beetje krampachtig proberen een groep twintigers uit te beelden, met leren broeken, netshirt en tijgerprints.

Ondanks de wanhopige poging om dezelfde Blondie te zijn als een jaar of twintig geleden, zit het met de muziek wel snor. Zowel de band als de stem van Deborah Harry laten het publiek niet in de steek en zorgen ervoor dat de echte fans weer eens ouderwets kunnen genieten van hún Blondie. De mix van nieuwe en oude hits zorgt ervoor dat je oren geen moment verveeld raken en het publiek danst in het ogenschijnlijk kleine theater in New York vrolijk mee. Een feest der herkenning en een blik in de toekomst als nummers als Maria, Heart Of Glass en Sunday Girl voorbijkomen. Jammer dat Deborah zo krampachtig zwoel in de camera probeert te kijken, maar als je je ogen dicht houdt is het net de Blondie van weleer.

Blondie - Live in New York is moeilijk te beoordelen. Muzikaal is er niets aan te merken op het optreden, maar de aankleding en presentatie zijn nogal karig. Er zit niets van spektakel in het programma, alhoewel Debbie Harry zich wel om het nummer van een kledingstuk ontdoet, en het overwegend 40+ publiek een beetje langzaam mee staat te bewegen op de klanken van de muziek. Qua extra's (een videoclip en wat foto's) is er wel één en ander toegevoegd, maar het loopt niet over. Wil je een keer terug in de tijd, om je voor één keer weer een tiener te voelen? Koop deze DVD en geniet van de muziek, maar laat deze DVD links liggen als je ook maar iets van een flitsende show zoekt. Gelukkig is Blondie niet 'haar' sound kwijt, maar wel haar wilde haren.

Label: Pias Records Releasedatum: 29-08-2005 Waardering: