DVD: Titus

"If you think revenge is sweet, taste this", staat er op de DVD-hoes van Titus. Een erg toepasselijk motto voor deze film vol gruwelijke wraakplannen en de uitvoeringen ervan.

Wanneer Titus Andronicus (Anthony Hopkins) in Rome terugkeert van een oorlog tegen de Goten, heeft hij koningin Tamora (Jessica Lange) en haar zonen bij zich als krijgsgevangenen. Uit wraak voor de dood van zijn zonen offert Titus de oudste zoon van de keizerin voor haar ogen. Tamora zweert wraak, en krijgt die ook, maar de wraak van Titus is zoeter...

Na zijn terugkeer wordt aan Titus gevraagd of hij de overleden keizer Julius Ceasar op wil volgen. Door zijn jaren als bevelvoerder in het leger heeft hij het vertrouwen van het volk. De mensen willen hem liever als keizer dan één van de zonen van Ceasar: Saturninus of Bassianus. Hij weigert echter en vraagt het volk hun stem te geven aan de oudste zoon van de keizer: Saturninus. Deze maakt meteen misbruik van de hem zojuist gegeven macht en eist de dochter van Titus - Lavinia - op als zijn keizerin. Bassianus, de geliefde van Lavinia, ontvoert haar uit de handen van de keizer. Titus voelt zich onteerd en doodt één van zijn zoons tijdens de ontvoering omdat deze hem in zijn ogen verraadt.

Tamora wordt dan door de keizer gekozen als zijn nieuwe echtgenoot en zij verzoent hem zelfs met Titus en zijn familie. Die verzoening is echter maar schijn, want zij en haar vriend Aaron beramen de meest gruwelijke plannen om de familie van Titus te verminken en uit te moorden.

Wat die plannen precies zijn en hoe gruwelijk de wraak die er weer op volgt, zal ik jullie onthouden, die moet je zelf maar gaan zien in de film. Of gaan lezen, want de film is een adaptatie van Titus Andronicus van William Shakespeare. Dit stuk werd door Shakespeare erg vroeg in zijn carrière geschreven en zit vol met gaten en vreemde overgangen. Regisseuse Julie Taymor heeft daar echter allemaal mooie oplossingen voor gevonden. Ze heeft scènes zonder tekst toegevoegd en de personages zo neergezet dat ze makkelijker te volgen zijn in hun daden.

De film kenmerkt zich ook door de vele anachronismen die door de film heenlopen. De broers Bassianus en Saturninus voeren hun verkiezingscampagnes in auto's en de film begint met een jongen (het neefje van Titus blijkt later) aan een keukentafel met plastic soldaatjes en action figures, maar tegelijkertijd speelt de film zich wel af in het oude Rome. Het klopt allemaal van geen kanten, maar dat is niet storend, het maakt de film visueel alleen maar zeer interessant. Het enige dat mij wel ging irriteren was dat er verschillende handen sneuvelen in de film, maar dat tussen de moderne koelkasten en computerspellen een goede prothese vinden een onmogelijke opgave is.

Behalve de moderniteiten die in de film zitten, zorgen ook settings, kostuums en make-up voor een mooi visueel schouwspel. Soms zijn de beelden wel te clichématig, met een witte en een zwarte auto die goed versus kwaad uitbeelden bijvoorbeeld. Maar meestal ondersteunen de beelden het verhaal uitstekend en is de film een lust voor het oog.

Anthony Hopkins speelt een hele nare man in deze film, die toch heel soms ook wel een mooie kant van zichzelf laat zien. Hij houdt veel van zijn familie, maar die liefde kan ook gemakkelijk omslaan in iets anders als ze zich niet aan zijn regels houden. Ik vond hem geen moment ongeloofwaardig, soms wel moeilijk te volgen, maar dat heeft meer te maken met het oorspronkelijke stuk dan met Hopkins' acteerprestaties. Ook Jessica Lange zet een zeer geloofwaardige Tamora neer. Een waardige keizerin die haar keizer en zoons verschrikkelijke plannen influistert.

De film duurt ruim 2,5 uur en dat is lang. Op een gegeven moment is de vaart er een beetje uit en had ik de neiging om af te haken. Ik kan echter vertellen dat het wel de moeite is te wachten op de ontknoping waarin Titus zijn wraak op Tamora uitvoert. Shakespeare moet een rare man geweest zijn, dat hij zo'n opeenstapeling van gruwelijkheden kon verzinnen. Al met al vind ik deze DVD dus zeker een aanrader, maar alleen als je een sterke maag hebt...