DVD Review: De Schippers van de Kameleon

Het Verhaal

"Hielke en Sietse zijn de beroemde en 'beruchte' tweeling van smid Klinkhamer uit het Friese dorp Lenten. De twee belhamels hebben één grote wens: een eigen boot. Hun droom komt uit wanneer een opduwboot het pal achter de smederij begeeft... Als het dorp onverwachts door een zware orkaan wordt getroffen, redt de tweeling het leven van de dokter die met z'n auto te water is geraakt. Deze heldendaad wordt beloond met de motor uit het wrak. Die kunnen ze mooi in hun nieuwe boot monteren! Hielke en Sietse hebben dan eindelijk hun eigen speedboot...

De boot wordt geschilderd in alle kleuren van de regenboog en De Kameleon kan te water. Vanaf dat moment beleven de jongens grote avonturen als de schippers van de Kameleon!"

Mijn Verhaal

De casting van de film was het eerste dat me opviel. Zo zijn in de boeken de zoons van Klinkhamer stevige boerenjongens. De tweeling die voor de film gecast werd, is alles behalve stevig. Nu is ook de smid, regisseur Steven de Jong, niet bepaald een dikzak, dus consequent was hij wel. Ook boerenzoon Gerben lijkt in de boeken niet zo oud als acteur Maarten Spanjer en zo zijn er nog wel een paar figuren uit het boek die me heel anders bijstaan dan ze in de film zijn.

Geen grote ramp, wat mij betreft, want de kracht van de verhalen van de Kameleon maakt de film leuk. Zeker niet de bij tijden matige acteerprestaties van de heren Van Donk en mevrouw Koningsberger. Ach, misschien hoort dat er ook wel bij in een echte jeugdfilm, al is de film zeker niet alleen leuk voor 'de jeugd van tegenwoordig'.

Al met al noem ik de verfilming van 'De Schippers van de Kameleon' een succes. Ondanks de wat onwennige casting en de onwennige jongere acteurs is het een ontzettend leuke en sfeervolle film geworden, die jong en oud zal aanspreken en keer op keer bekeken kan worden.