Devolver Digital @ E3 2015

5. EITR

Los Angeles, donderdagmiddag, de E3 loopt op zijn einde, maar als vanouds gaat Devolver Digital door. Handig ook, want zij huren een parkeerplaats af, zetten er wat grote airco-gekoelde campers neer en regelen een barbecue. Maar voordat we aan het vlees gaan, kijken en spelen we eerst games. Zo kom ik in de camper van Eneme Entertainment die daar Eitr presenteert.

Eneme Entertainment bestaat uit twee mensen. David Wright is de ontwerper en grafische artiest en Tobi Harper is de programmeur. Presentatie is trouwens een groot woord, want deze mensen zijn vooral gamefanaten, geen PR-mensen die een gelikt verhaaltje houden. Er is een zoontje, die Eitr aan het spelen is op een tweede televisie tijdens de gamesessie, terwijl de makers honderduit vertellen over de game. Ze zijn begonnen aan Eitr omdat niemand anders de game wilde maken die zij graag zouden willen spelen. Het verhaal gaat als volgt: jij speelt de Shield Maiden, de enige stamlid die niet door het gif Eitr is getroffen, dankzij Loki, de beroemde Noorse god, die zijn macht gebruikt om haar lot te veranderen. Ze gaat op pad om de negen Noorse werelden te redden van het gif door de bron te gaan zoeken en te vernietigen. Natuurlijk zijn er genoeg geïnfecteerden en vage ondoden die haar pad kruisen.

Eitr

Eitr speelt en ziet eruit als een hack & slash zoals Diablo, maar heeft elementen van de Dark Souls-games. Je speelt de game dus vanuit een schuine invalshoek, er zijn allerlei geheime kamers te vinden, vijanden laten random items vallen en de besturing is simpel gehouden met muis voor de basisbewegingen en het toetsenbord om aan te vallen en vaardigheden te selecteren. Houd je de aanvalsknop wat langer ingedrukt dan laad je een aanval op en is deze krachtiger. Niets nieuws onder de zon, oudgedienden in het hack & slash-genre herkennen het zeker. Wat wel nieuw is, is dat je simpel van wapen kunt wisselen in een gevecht. Zo kun je dus een zwaardaanval opladen, weg dashen en snel met pijl en boog je vijand belagen. Omdat er geen klassen zijn in de game is er met de hoofdpersonage van alles mogelijk.

De ontwikkelaars zijn nog steeds aan het experimenteren met allerlei systemen. Zo kijken ze op het moment wat er gebeurt als je doodgaat in Eitr. Ze willen daar consequenties aan hangen, maar niet alleen straf. Een kans om juist een boost te krijgen maakt het doodgaan een stuk leuker. Ook huurlingen zijn een optie, maar in plaats van standaard mee te lopen in jouw game, zijn ze nu bezig om de huurling naar een andere speler te sturen, om hem bijvoorbeeld te roven van items, maar misschien ook om te helpen. Ze hebben heel veel ideeën dus, en proberen die ook uit. Zelfs het verhaal is nog niet helemaal compleet.

Wat Eitr meer Soul-vibe geeft is het feit dat je kunt kiezen: tijdens je avontuur vind je tussen de random loot ook 'favor', presentjes van de goden. Deze geven je meer kracht, maar als je dood gaat ben je die kwijt en mag je weer opnieuw op zoek. Favors zijn ook de enige bron van ervaringspunten, om een level omhoog te gaan. Als je ze daarvoor gebruikt ben je de favor kwijt, maar wordt je naarmate je een hoger level wordt iets sterker. Je kunt er dus voor kiezen om supersterk level 1, maar met 99 favor naar het einde van het spel te gaan, maar als je dan doodgaat kun je eigenlijk zo goed als overnieuw beginnen. Een soort hardcore-modus dus, maar dan geïntegreerd in het spel, in plaats van apart te moeten worden gekozen in het menu.

"Pap, hoe versla ik deze spook", klinkt er opeens vanachter de tweede monitor. Het zoontje is helemaal gek op de game en speelt het met plezier. Volgens zijn vader komt hij af en toe ook met nieuwe ideeën, of vragen waarom bepaalde zaken zo gaan. Dat de makers zoveel uit proberen en bij alles afvragen of het tof is, of dat er nog iets anders te bedenken is wat nog leuker is maakt het een ambitieus project. Het zal je dan ook niet verbazen dat er geen releasedatum is. Eitr komt uit op pc en PlayStation 4. Andere platformen zijn nog in overweging.