The Division

Ubisoft liet meer details vallen over dit next-gen realtime teambased strategiespel.

The Division

Het verhaal van The Division: New York wordt getroffen door een virus op, ironisch genoeg, zwarte vrijdag. Het verspreidt zich bizar snel en enkele weken later lijkt de gehele stad uitgestorven. Overlevenden verschuilen zich of gaan gebieden claimen. Jij bent lid van The Division, een agentschap die orde op zaken moet stellen in een verscheurd New York.

De CGI-trailer op de persconferentie spreekt boekdelen, maar ook ingame zie je de chaos en herinneringen van de inwoners. De stad is door een hel gegaan. Kerstversieringen hangen nog, maar alles is een puinzooi. Inwoners die het hebben overleefd zijn een triest hoopje mens. Door een soort hologrammen, The Echo genaamd, zie je de gebeurtenissen terwijl je door de stad gaat. Mensen die er enkele weken geleden nog op een trein stonden te wachten zijn niet meer. De wanhoop en triestheid straalt van de omgeving af en dat komt heel sfeervol over.

The Division

Helaas, The Division is uitgesteld en komt in 2015 uit. Je zou verwachten dat de game wel speelbaar zou zijn ondertussen, maar Ubisoft Massive durft het blijkbaar niet aan en geeft een demonstratie achter de schermen. Dat is verontrustend eigenlijk, hoever zijn ze nu daadwerkelijk? Vier medewerkers vormen een team, waarvan iemand de tablet gebruikt om als drone te spelen. Nu is dat leuk voor even, maar het enige dat je kunt doen is traangas gooien om vijanden uit hun dekking te halen zodat zijn teamgenoten er korte metten mee maken. Hoe spannend dat blijft is een grote vraag, als agent heb je veel meer gameplay-mogelijkheden.

Eigenlijk nog niets nieuws sinds E3 2013, hmmm, gaat deze presentatie nog ergens naartoe? Het daadwerkelijk nieuwe dat getoond werd waren wat vijanden, vaardigheden en een missie. De vijand in kwestie is de Cleaner. De Cleaners zijn een factie in New York die op hun manier het virus bestrijden. Ze branden iedereen en alles plat die mogelijk in aanraking zijn geweest met het virus. En gezien jij als speciaal agent in de stad rondloopt ben jij ook mogelijk besmet. Kortom, een vervelende vijand met een enorme vlammenwerper en flink wat bescherming waar je de handen vol aan hebt.

The Division

De vaardigheden van je teamleden ontwikkel je door het spel heen. Je kiest geen klasse of type, je geeft ze zelf de vaardigheden waardoor ze of breed inzetbaar zijn, of juist heel gespecialiseerd te werk gaan. Er is een soort skilltree, waar je per teamlid op los kunt gaan. Denk aan skills om wapens zoals flash bang granaten en seeker mines te gebruiken. Maar wat te denken van wapenturrets neerzetten of een puls-vaardigheid, waardoor vijanden achter objecten zichtbaar worden. Deze RPG-aanpak bevalt me zeker, in plaats van voorgedefinieerde soldaten met vaardigheden. Nu kan ik zelf uitmaken hoe ik mijn team wil uitrusten.