Ubisoft op gamescom

Normaal gezien waren een speeltest met Watch_Dogs en Assassin’s Creed IV: Black Flag gepland, maar wegens een miscommunicatie konden we alleen een presentatie van de games bijwonen op de gamescom. Hoe dan ook, voor één game was het zeker de moeite, voor de andere iets minder.

Watch_Dogs

Voor Ubisoft wordt het steeds moeilijker en moeilijker om mensen nog indrukwekkende beelden van het actievolle Watch_Dogs te tonen. De afgelopen twee jaar werden we platgewalst door overdonderende gameplay en informatie over deze game en de hype is nog steeds enorm, getuige de gigantische booth op gamescom. Maar op een of andere manier weet Ubisoft ons toch steeds weer enthousiast te krijgen, ook nu weer.

Watch Dogs (Foto: Ubisoft)

In de demo die we te zien krijgen, ontvangt technodief Aiden Pearce de opdracht het elektronicanetwerk in een deel van de stad weer in werking te laten treden door een apparaat te hacken. Jammer genoeg voor de protagonist bevindt dit technologisch huzarenstukje zich net in het midden van een vijandig kamp. Door slim gebruik van camera’s te maken en het alarm van een auto te triggeren, weet Aiden zich stealthy door het eerste deel van het kamp te manoeuvreren. Een te opvallende actie later is hij echter genoodzaakt om naar zijn vuurwapens te grijpen.

Dit scenario toont ons weer een nieuwe invalshoek uit de game. Watch_Dogs kun je namelijk stealthy spelen, maar ook actievol. In veel games is dit tegenwoordig mogelijk, maar in Watch_Dogs krijgt de voorzichtige aanpak een extra dimensie door het hacken van allerlei technologische toestellen.

Watch Dogs (Foto: Ubisoft)

Nadat we het netwerk weer hebben hersteld, maken we een ommetje door de stad. Plots begint een willekeurige voorbijganger Aiden te hacken. Al snel identificeren we de indringer door hem in ons vizier te houden en blijkt dat deze man een andere speler van Watch_Dogs is. We kunnen hem ruimschoots op tijd verhinderen en even later zijn de rollen omgekeerd. Wat volgt is een aangenaam kat-en-muisspelletje en weer eens een extra reden om Watch_Dogs binnenkort in huis te halen.

Assassin’s Creed IV: Black Flag

So far so good dus, bij Ubisoft. Op naar de volgende demo. Assassin’s Creed was deze keer aan de beurt en onze verwachtingen waren, naar aanleiding van vorige beelden, hooggespannen. Spijitg genoeg kon de stealthy piratengame ons deze keer niet overtuigen. Hier lees je waarom.

Assassins's Creed 4

Zoals gewoonlijk toont de demo een gevecht op zee. Niets wereldschokkends nieuw ondertussen, maar het blijft amusant om te zien hoe de kanonnen hele vloten vernietigen. Ook gaan we op walvissenjacht. We betreden als Edward een sloep om met onze harpoen een vinvis te vangen. Het grote zoogdier heeft echter wel wat beters te doen, dus neemt het ons bootje mee op sleeptouw in een achtervolging. Voor één keer is dit wel leuk, maar we kunnen ons inbeelden dat deze machtsstrijd na enkele keren repetitief zal aanvoelen.

Volgende stop: een klein maar gezellig vissersdorpje aan de kust van één van de vele eilanden van de Caraïben. Wanneer we daar aankomen kunnen we er echter nog niets aanvangen, aangezien we eerst de taverne moeten vrijspelen, die op zijn beurt toegang verschaft tot vele zijmissies. Hier begint uiteindelijk de ellende. De taverne wordt bewaakt door wat schorem en Edward moet met hen zien af te rekenen. Onze eerste slagen hebben nog impact, maar een klein minuutje later blijkt dat de hit detection niet helemaal is zoals hij hoort te zijn. Edward blijft maar slagen en schoppen, maar slechts enkele handbewegingen hebben effectief impact. Zodoende duurt dit segment langer dan het hoort.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Als laatste stop modderen we nog even aan in Havana, één van de drie grote steden uit de game. Hier ontdekken we dat de typische Assassin’s Creed-gameplay nog steeds prominent aanwezig is. Met behulp van eagle vision zoeken we ons doelwit en via enkele daken bereiken we een dichtgelegen huis. Een snelle death from above later is de arme man niet meer.

De vele schoonheidsfoutjes die we tegenkwamen en de typische gameplay die we al jaren kennen, konden ons maar met moeite overtuigen. Black Flag heeft potentie, dat wel, maar de initiële euforie die we ervoeren tijdens de eerste demo’s heeft nu plaatsgemaakt voor lichtelijke argwaan, maar ook hoop. Als Ubisoft zijn resterende tijd nuttig gebruikt, kan deze game nog heel wat bereiken. Hoopvol afwachten dus.