Mad Max

Beter laat dan nooit, moeten ze bij Avalanche Studios gedacht hebben, want in 2014 brengen zij Mad Max uit, de reboot van de in 1979 verschenen post-apocalyptische film.

Aan het begin van deze openwereldgame krijgt Max het meteen zwaar te verduren. Na een aanval van enkele post-apocalyptische wezens wordt hij in het dorre landschap achtergelaten en verliest hij al zijn bezittingen, inclusief zijn legendarische auto. Doel van het spel is bijgevolg om een nieuwe auto te bouwen met onderdelen van andere wagens. Doel van de demo die we te zien krijgen is dan weer om de Magnum Opus, ook een auto, te stelen om deze van zijn onderdelen te ontdoen.

Mad max 1

Gemakkelijker gezegd dan gedaan: want deze zeldzame wagen bevindt zich in een vijandige nederzetting. Max besluit het voorlopig slim aan te pakken. Met zijn sniper tagt hij twee vijanden die het stulpje vanuit de hoogte bewaken. Een van de twee jaagt hij meteen een kogel door het hoofd, voor de andere heeft hij een verrassing in petto. Onze held(?) neemt zijn harpoen bij de hand, richt hem op de toren waar zijn vijand zich bevindt en haalt vervolgens de hele stalen constructie neer. Dit is duidelijk next-gen.

Het neerstortende gevaarte doet de vijanden opschrikken en al snel bevind je je in een vrij stereotiep gevecht. Aanvallen, afweren en wapens oppakken, veel meer moet je niet verwachten. Wel leuk is het feit dat je wapens kunt oprapen om deze vervolgens zelf te gebruiken. De thunderstick is een goed voorbeeld hiervan: deze stok boor je eerst in het lichaam van een monster, waarna het uiteinde ontploft. Met behulp van dit attribuut weet Max het gevecht al snel te beëindigen. Nu nog even de Magnum Opus meenemen en de missie is geklaard. Of dat is toch de bedoeling.

mad max 2

Op de terugweg wordt Mad Max vergezeld door verminkte monsters die blijkbaar ook een wagen kunnen besturen. Met zijn shotgun blaast hij er meteen een paar op, maar later zul je ook wapens op je auto kunnen monteren. Wanneer de Magnum Opus succesvol wordt afgeleverd in een stronghold, ontdekken we dat de upgrade-opties heel uitgebreid zijn. Van de chassis over de banden tot de kleur van de auto: het lijkt wel een volbloed racegame. Ook heeft de ondergrond een effect op je rijgedrag, dus het mag wel duidelijk wezen dat Avalanche zowel een racer als een actiegame wil maken.

mad max 3

Het is nog even wachten, maar Mad Max heeft zeker onze interesse gewekt. Hoewel de opzet en de graphics van de game alle stereotypes overtreffen, lijkt de totale game toch heel wat meer te worden dan dat. Soms zijn clichés wel goed, en Mad Max is er het levende bewijs van.