Killzone: Shadow Fall

Neerlands trots. Dat mag je denk ik wel zeggen over de Nederlandse studio Guerrilla. Als je mag schitteren op de E3-persconferentie van Sony dan hoor je toch wel bij de grote jongens. Nadat eerder al op de PS4-aankondiging werd bekendgemaakt dat er een nieuwe Killzone komt, werd op de E3 nog meer getoond van het spel. Achter de schermen mocht ik een nog nadere blik op de game werpen.


Killzone: Shadow Fall speelt zich dertig jaar af na de verhaal van Killzone 3. Als de planeet Helghan is vernietigd gaan alle Helghast de ruimte in op zoek naar een nieuwe woonplaats. Uiteindelijk vluchten ze allemaal naar de planeet Vekta. Als speler ben je een shadow marshal, die we nog kennen uit Killzone 1, en moet je het opnemen tegen de Helghast die de heersende vrede bedreigen.

Eén van de innovaties in Killzone: Shadow Fall is het hulpje van de shadow marshal. Hij bezit namelijk een drone die owl heet. Deze kun je een viertal opdrachten geven die je overal in de levels voordelen geven. Zo kan de owl een zipline wegschieten waar je als speler langs kunt glijden. Ook heeft de owl een aanvalsmodus, waarbij hij vijanden aanvalt vanaf een punt dat jij aangeeft. Hierbij geef je wel je positie weg, maar het geeft je ook extra tijd om een brute aanval op de vijand te doen.

Verder heeft de owl een shieldmodus. Hierbij vormt de drone een een schild voor je waar jij wel doorheen kunt schieten, maar de vijand niet. Als laatste is er de stunmodus, waarbij er een puls wordt afgeschoten waarbij iedereen in het gebied wordt verdoofd. Het geven van de opdrachten aan de owl doe je door te swipen op het touchpad van de controller. Hierbij is de eerste nuttige feature van de touchpad ook direct een feit. De owl is een heel toffe feature, waarbij elke modus zowel een voordeel heeft als een nadeel. De stunmodus is bijvoorbeeld vrij luid, waardoor andere vijanden op jouw positie afkomen.

Een ander tactisch voordeel voor de shadow marshal is de zogeheten tactical echo. Door op het d-pad omhoog in te drukken worden alle vijanden in de nabije omgeving rood omringd zichtbaar door alle obstakels heen. Een erg handige feature aangezien het level dat ik heb gezien behoorlijk groot was en vol zat met Helghast.

Wat opvalt aan Killzone: Shadow Fall is dat de lineairiteit uit de eerdere delen voor een groot deel is losgelaten. Je hebt nog wel een hoofddoel waar je naartoe moet gaan, maar er zijn heel veel mogelijkheden om linksom of rechtsom door het level te gaan. Hierbij kom je verschillende voor- en nadelen tegen die je niet zou hebben als je een ander pad had gekozen. Ga je bijvoorbeeld linksom, dan kun je healthpacks vinden die later je overlevingskansen vergoten. Ga je daarentegen rechtsom, dan kom je bijvoorbeeld meer ammopacks tegen. Dit is een vernieuwing in de gameplay die het spel absoluut ten goede komt. De levels zijn echt een stuk groter en je kunt feitelijk gaan en staan waar je maar wilt. Mocht je je hoofddoel uit het oog verliezen, dan kun je door een simpele druk op het d-pad een marker op het scherm toveren die je aangeeft waar je naartoe moet.

De demo die ik heb kunnen spelen was maar een minuscule fractie van wat het spel moet gaan worden. Toch kun je nu al zeggen dat Killzone: Shadow Fall een net zo grote vooruitgang heeft geboekt als de next-gen console waar hij op uitkomt. Buiten de schitterende graphics, iets wat je bij elk next-gen game wel kunt noemen, is het spel groter, uitdagender en vooral vrijer geworden. Ik denk met recht dat Killzone: Shadow Fall één van de beste titels is die tot nu toe voor next-gen is aangekondigd. Dat het ook nog eens van Nederlandse bodem is maakt dit succes alleen maar mooier en groter.

Killzone: Shadow Fall komt eind 2013 uit op PlayStation 4, tegelijkertijd met de launch van de console.