Assassin's Creed Unity

Een nieuwe generatie consoles, een nieuwe generatie assassins. Over iets meer dan een maand kunnen gamers los met Assassin’s Creed Unity. Maar hoe cool zou het zijn als je de game zou kunnen spelen op een locatie die ook daadwerkelijk in de game zit? Het is mij overkomen. In het historische Musée de l’armee in Parijs mocht ik een flinke brok van de game uitproberen.

Waar de recentere Assassin’s Creed-games vooral voortbouwden op hun voorgangers, belooft Ubisoft met deze game echt vernieuwing. Dat mag ook wel, want de game is de eerste in de serie die enkel op de current-genconsoles uitkomt. Daarnaast zegt de studio dat er ook goed naar de fans is geluisterd. Veel van hun feedback over de jaren heen is verwerkt in Assassin’s Creed Unity.

Allereerst is daar de naadloze multiplayer. Alles wat er aan content in zit, is in je eentje te spelen, maar voor het eerst zijn er ook een hoop co-opmissies in gebouwd. Hierdoor is Ubisoft ook direct afgestapt van de competitieve multiplayer die in de laatste paar games zat. Alle co-opmissies zijn te spelen met twee tot vier spelers. Er zijn twee soorten missies. Er zijn verhaalmissies en heistmissies. De eerste soort duurt wat langer en is onderdeel van de verhaallijn. De heists zijn kortere missies die vooral bedoeld zijn om snel een potje te co-oppen met wat vrienden of compleet onbekenden. Het naadloze ervan is dat je kunt inspringen wanneer je wilt en voorbij kunt lopen wanneer je geen zin in gezelschap hebt.

De co-opmissies zijn echt een vernieuwing in de serie. Je gaat veel meer op tactiek spelen. Al snel ga je ook daadwerkelijk samenspelen, waarbij bijvoorbeeld de één voor een afleiding zorgt, zodat de rest van achter kan aanvallen. Ook de heists zijn bijzonder leuk om te spelen. Hierbij moet je met een groep één van de grotere gebouwen in om een specifiek object te pakken. Nadeel hierbij is dat er meerdere plekken zijn waar het zich kan bevinden.

Wat de heists interessant maakt, is dat de moeilijkheidsgraad van de missies niet dynamisch is. Ze zijn en blijven opgebouwd voor vier spelers. Wil je dus op een gegeven moment een echte uitdaging, dan kun je er altijd voor kiezen om een heist in je eentje te proberen.

Wat de multiplayer een extra dimensie geeft, zijn de rpg-elementen die in de game zitten, wat overigens geen heel belastende onderdelen zijn. Door missies tot een goed einde te brengen, kun je bijvoorbeeld skillpoints verdienen. Deze kun je inzetten om bepaalde skills te verbeteren, zoals de gevechten, stealth of je gezondheid. Ook hebben alle items die je kunt kopen een extraatje voor je personage: betere stealth, grotere eagle vision. Bij de skills zitten overigens ook dingen die specifiek in de multiplayer helpen, zoals verbeterde eagle vision voor de hele groep of het helen van iedereen in je party.

De besturing en vooral de AI van Unity hebben ook een upgrade gehad. Iedereen die in het verleden heeft geklaagd over de makkelijke gevechten, kan opgelucht ademhalen. Zoals een van de ontwikkelaars zelf zei: “tegen twee tegenstanders kun je nog wel winnen, maar worden het er meer, dan ga je bijna zeker dood.” Vanuit het deel wat ik heb kunnen spelen, kan ik dit helaas alleen maar beamen. Mijn AC-stijl tot nu toe, het gevaar tegemoet lopen en een rondje aanval-counter-aanval, heeft geen enkele nut gehad. De game lijkt echt volledig op stealth gericht te zijn.

Ook het klimmen is net even anders geworden. Je moet nu nog beter richten en met de a- en b-knop aangeven of je omhoog of omlaag wilt freerunnen. Het grote nadeel hiervan is, dat je echt freerunskills moet bezitten. Waar je als redelijke leek in het verleden nog wel weg wist te komen, is het nu behoorlijk makkelijk om zwaar gefrustreerd te raken, wanneer je voor de zoveelste keer verkeerd springt of een muur niet goed opkomt.

Wat zeker gezegd moet worden, is dat de wereld er bijzonder goed uitziet. Zeker mensen die Parijs goed kennen, herkennen direct de grotere bouwwerken. De game als geheel lijkt enkel nog niet helemaal af. In de versie die in Parijs speelbaar was zaten toch nog wel redelijk wat bugs. Van handen die niet tegen de muur opklommen, maar half in de muur zaten, tot letterlijk vast komen te zitten in de muren van de Notre Dame. Ook de overgang tussen de verschillende districten zorgde nog voor wat haperingen. Nu is er nog wel wat tijd om dit op te lossen, dus heel veel zorgen hoef je je daar niet over te maken. Sowieso is de gameplay dermate interessant geworden, dat ik persoonlijk een halve hand in een muur voor lief zou nemen.

Uiteraard heeft ook deze Assassin’s Creed weer een companion app. Hier kun je natuurlijk de database nalezen en je skillpoints en gear beheren. Ook kun je de app gebruiken als grotere kaart. Hij laat dan van een groter gebied zien waar je loopt, maar ook welke missies en onderdelen er in de buurt zijn. Een heel gaaf iets zijn de heat maps. Als je een gebied hebt gesynchroniseerd, krijg je via de app te zien wat de looppaden van overige spelers zijn geweest. Ook kun je zien waar spelers het vaakst zijn doodgegaan of zijn gespot door de vijand. Hierdoor krijg je een heel goed idee welke kant van het gebouw je wel of juist niet moet beklimmen. Dat er ook bij de app naar de gebruikers is geluisterd, blijkt uit het feit dat de app dit keer niet alleen voor Android en iOS uitkomt, maar ook voor Windows-toestellen.

Aan het eind van een lange dag blik ik nog eens terug voor mijzelf en kom ik tot de conclusie dat Assassin’s Creed Unity het heel goed kan gaan doen en een toffe game is. Het is heel duidelijk dat er hier lang en hard aan gewerkt is. Toegegeven; het is nog wat buggy hier en daar en ik heb wat mensen gehoord over framedrops (al is mij dat zelf niet opgevallen), maar de gameplay maakt echt een hoop goed. Door de verbeterde AI moet je weer echt goed je best gaan doen. De rpg-elementen zijn nieuw, maar voelen niet hinderlijk aan voor het Assassin’s Creed-gevoel. De multiplayer geeft echt een hele toffe dimensie aan het spel, wat weer versterkt kan worden door goed gebruik van die rpg-elementen. Wie de serie een warm hart toedraagt, wil deze zeker hebben en voor wie er een beetje op was uitgekeken, zeg ik: “Geef het nog een nieuwe kans, want het is een stuk verbeterd.

Assassin’s Creed Unity komt 13 november uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.