XCOM 2

Het was een van de beste strategiespellen van de laatste paar jaar. XCOM deed heel veel goed met Enemy Unknown en Enemy Within. Toen kwam 2K met The Bureau: XCOM Declassified en de fakkels en toortsen werden gepakt. Hoe durfde 2K van XCOM een first-person shooter te maken. Er was dan ook een hoop wanhoop toen recent XCOM 2 werd aangekondigd. Wat voor variant zou het worden?

Tijdens een presentatie op de afgelopen E3 werd gelukkig een hoop duidelijk. Alle XCOM-fans kunnen opgelucht ademhalen, want XCOM 2 wordt weer een ouderwetse bird’s eye view-strategiegame.

Het verhaal speelt zich twintig jaar na XCOM Enemy Unknown af. De aliens hebben een pact gesloten met de aarde en er is een, voor de kenners, soort V for Victory-achtige ‘samenwerking’. Feitelijk hebben de aliens ons overgenomen en doen de menselijke leiders alsof we samen spelen. XCOM bestaat nog wel, maar is niet meer een speciale eenheid van de overheid. Het is een verzetsbeweging die tot doel heeft om de aliens te ontmaskeren en hun ware aard te tonen aan de mensheid.

Er is nog niet heel veel getoond, maar wat er wel te zien was, gaf duidelijk aan dat de basis van de gameplay hetzelfde is. Is dit dan slecht? Nee, zeker niet. De tactische en strategische manier van het spel benaderen is juist wat XCOM zo sterk maakt. Het grootste verschil zit hem dan ook in de tactiek die je moet toepassen. Waar er voorheen alleen aanstormende aliens waren, is XCOM nu de spreekwoordelijke bad guy en zijn de aliens nu in de meerderheid.

Een heel toffe nieuwe feature die werd getoond zijn twee nieuwe vijanden en twee nieuwe XCOM-klassen. De nieuwe klassen zijn de specialist en de ranger. De specialist is zeker bijzonder omdat deze een soort drone bij zich heeft, waarmee hij apparaten kan overnemen en voor zichzelf kan gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan turrets en automatische geweren op daken van politievoertuigen.

De nieuwe vijanden die zijn getoond, zijn een bruut superwezen met onnoemlijke kracht en de viper. Met name de viper gaat ervoor zorgen dat XCOM-kenners hun eerder gebruikte strategieën compleet overboord gaan gooien. In de demo op de E3 was te zie hoe de viper, overigens letterlijk een slang, een XCOM-lid vanuit een verre coverpositie beetpakte en zonder cover midden in het slagveld plaatste, om om de XCOM-veteraan vervolgens binnen no time dood op de grond te belanden.

Er zal ongetwijfeld nog heel veel worden bekendgemaakt over XCOM 2 in de komende maanden, maar dat beetje wat er is getoond en gezegd, doet al harten sneller laten kloppen. Het heeft de heel sterke basis van de vorige spellen vastgehouden en ogenschijnlijk precies aangepast om je als XCOM-kenner heel scherp te houden. Het dwingt je nu al tot het heroverwegen van je bestaande strategieën. Het grootste en in mijn ogen enige nadeel van XCOM 2? Het is vooralsnog aangekondigd als een pc-only titel. Geen consoles, maar ook geen Mac of Linux. Hiermee piest een groot deel van de bestaande XCOM-fanbase naast de pot. Misschien komt er binnenkort wel verandering in, maar voorlopig zul je een game-pc moeten hebben om XCOM 2 te kunnen gaan spelen.