Sniper: Ghost Warrior 2

Sinds de afschaffing van de dienstplicht in 1997 kan menig jongenshart alleen nog maar dromen over grootse en spannende avonturen als sluipschutter in het leger. Gelukkig brachten de mensen van City Interactive ons in 2011 Sniper: Ghost Warrior, waardoor je deze ervaring toch nog kon krijgen op je console. Nu, iets meer dan een jaar later, komt de uitgever met de opvolger Sniper: Ghost Warrior 2.

In Sniper: Ghost Warrior 2 stap je in de huid van sluipschutter Captain Cole Anderson. Je krijgt een serie van missies toebedeeld waarbij je een bepaald doelwit moet uitschakelen. Soms moet je hiervoor van dichtbij iemand uitschakelen, maar voor het overgrote deel zul je met behulp van je sluipschuttergeweer je doelwit van deze wereld af moeten helpen.

Het spel krijgt naast de singleplayer ook een multiplayer. Deze splitst zich in een co-opmodus aan de ene kant en een versusmode aan de andere kant. Deze opties heb ik helaas niet kunnen spelen, dus het blijft een vraag of je in de co-op ook meerdere doelwitten krijgt of dat je met zijn tweeën één doelwit moet gaan uitschakelen. Als het antwoord de tweede optie wordt, zal de de co-op eerder een wedstrijd gaan worden dan een daadwerkelijk samenspel.

 

Tijdens je missies word je bijgestaan door een scout. Deze geeft je allerhande tips in de vorm van waar je doelwit zich bevindt en waar je naartoe moet lopen. In het begin is dit een heel leuke combinatie, maar na verloop van tijd kom je tot de ontdekking dat dit eigenlijk de grootste uitdaging van het spel wegneemt. Je krijgt uiteindelijk bijna alle aanwijzingen die je maar nodig hebt. Als je simpelweg goed luistert naar de scout kun je eigenlijk geen fouten maken. Het enige dat je dan nog fout kunt doen is het missen van je doelwit wanneer je schiet.

 

Het spel loopt wel heel vloeiend door. Wat ook wel leuk is, is dat je af en toe ook stil moet blijven liggen in een bosje of onder een treinstel om aan een bataljon vijandige soldaten te ontsnappen. Het had mij persoonlijk leuker geleken als ik dat zelf had moeten uitvinden in plaats van dat de scout het mij direct vertelde, maar een grappig dingetje vond ik het wel.

Hoe leuk het sluipen en schieten met een sluipschuttergeweer ook is, ik vraag me toch sterk af hoe lang Sniper: Ghost Warrior 2 weet te boeien. Je hebt een behoorlijk rechtlijnig pad voor je in de missies en daar waar je mogelijk met iets van een spelerskeuze te maken hebt komt de scout al direct tussendoor om je precies te vertellen wat je moet doen. Er zitten wel leuke extra’s in zoals het ontwijken van je tegenstanders door stil te blijven liggen en af en toe een doelwit van dichtbij moeten uitschakelen, maar ik twijfel eraan of dit voldoende is. Mogelijk dat de multiplayeropties dit alles gaan goedmaken, maar daar kan ik helaas alleen nog maar naar gissen.