The Last of Us

Exclusief voor PlayStation 3.

Eind 2011 kwamen Sony en Naughty Dog met de aankondiging van een nieuw spel. Volgens een billboard destijds op Times Square in New York zou het ‘een PS3-exclusieve titel die je niet voor mogelijk houdt’ worden. Inmiddels is er een stuk meer bekend over The Last of Us en het lijkt erop dat hoe meer er getoond wordt, hoe enthousiaster de gameswereld wordt over dit spel. Aan de hand van één van de ontwikkelaars heb ik op de E3 een stuk van het spel mogen aanschouwen.


The Last of Us speelt zich af in een post-apocalyptisch Amerika. Twintig jaar nadat de bevolking is geveld door een bizarre virusinfectie is de stad Boston een quarantainezone geworden. De hoofdpersoon van het spel is Joel, een handelaar op de zwarte markt, die om nog onduidelijke reden een vriend belooft het weesmeisje Ellie te beschermen. Samen met de veertienjarige Ellie ontsnapt Joel uit de quarantainezone en slaan zij op de vlucht door het land heen.

Het moge dus duidelijk zijn dat het in The Last of Us draait om vluchten en overleven. Als speler moet je Joel en Ellie voorzien van health packs om in leven te blijven. Daarnaast zijn er ook nog groepen overlevenden van de infectie die je niet alleen van je spullen, maar ook van je leven willen beroven. Als het leger achter de ontsnapping van de twee komt krijg je ook nog eens te maken met soldaten die achter je aanzitten. Waar ik persoonlijk nog altijd zit te wachten op een survivalspel zonder zombies, heb ik in The Last of Us een zoveelste teleurstelling gevonden. Een derde groep die je zult moeten bevechten zijn namelijk The Infected, de mensen die besmet zijn met het virus.

 

Als speler bestuur je het personage van Joel. Ellie wordt bestuurd door de AI. Op momenten dat dit nodig is zal zij automatisch bijspringen door bijvoorbeeld te roepen naar een vijand, iets naar hem te gooien of met haar mes op hem insteken. Je kunt op verschillende manieren de vijanden te lijf gaan. Als je een vuurwapen hebt kun je op ze schieten, maar je kunt ze ook met je handen te lijf. Doordat je niet altijd en overal kogels vindt in het spel, zul je goed moeten overdenken of het wel slim is om je wapen te gebruiken. Naast alle gevechten zul je ook verschillende uitdagingen vinden in het klimmen en klauteren door de spelwereld heen om een weg naar de vrijheid te vinden.

 

De wereld in The Last of Us voelt behoorlijk lineair aan. Er lijkt op basis van de gameplay die ons tot nu toe getoond is weinig vrijheid in het vinden van de juiste weg. Je kunt simpelweg geen andere kant op. In eerste instantie lijkt de gameplay ook heel erg scripted. Waar vijanden vandaan komen, wat ze doen en wanneer en hoe Ellie je helpt lijkt allemaal vooraf bepaald in het spel. De makers geven echter aan dat dit vele malen minder is dan het tot nu toe lijkt. Wanneer je bijvoorbeeld niet schiet met een leeg pistool zal de AI telkens bewegen met de dreiging van een pistool. Schiet je wel dan zullen zij veel sneller op je af komen, omdat zij weten dat je door je kogels heen bent.

 

Iets waar Naughty Dog wel volledig in lijkt te zijn geslaagd is het neerzetten van de sfeer van het spel. De omgeving ziet er schitterend uit en de bewegingen en gezichtsuitdrukkingen komen heel natuurlijk over. Dit alles in combinatie met de muziek en geluidseffecten in het spel zorgen ervoor dat je heel snel in de sfeer van het spel zit. Je zult je zonder problemen kunnen onderdompelen in de wereld van The Last of Us.

Aan het eind van het verhaal kunnen we stellen dat alles erop wijst dat The Last of Us een grote titel gaat worden. Het spel ziet er prachtig uit en de sfeer wordt uitermate goed neergezet. Er is een behoorlijke hoeveelheid spelerkeuze die invloed heeft op de gameplay waardoor het spel uitdagend en boeiend wordt. In hoeverre de lineairiteit van de spelwereld roet in het eten gaat gooien qua speelplezier zal de toekomst moeten gaan uitwijzen. Hoe het ook zij, The last of Us lijkt een spel te gaan worden dat je niet zal willen missen in je collectie. Ondanks dat meerdere bedrijven al releasedata hebben geplaatst, variërend van 31 december 2012 tot 30 april 2013 is er vanuit Sony nog geen datum bekendgemaakt. We zullen dus nog even moeten wachten voordat we ons tegoed kunnen doen aan The Last of Us.