Blades of Time

Gespeeld op PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor Xbox 360

Header

In 2009 kwam X-Blades uit. Daarin speelde een schaars geklede heldin, Ayumi genaamd, de hoofdrol. Deze hack & slash-game kreeg door de repetitieve gameplay, de irritante besturing en een slechte AI een middelmatige score en hiermee leek het korte digitale leven van Ayumi een feit. Des te verrassender was het dat Blades of Time werd aangekondigd op de E3 van 2011. Het spel heeft niets te maken met X-Blades, behalve dat het dezelfde hoofdrolspeelster heeft.

Ayumi bevindt zich op de planeet Dragonland en ze is op zoek naar een schat. Maar de planeet is veroverd door een demonisch wezen dat daar nu de scepter zwaait. Met twee zwaarden in haar hand gaat Ayumi op pad om het wezen te laten zien dat vrouwen al tijden geëmancipeerd zijn. Om steeds verder te geraken zal ze haar vechtkwaliteiten en magische vaardigheden moeten verbeteren. De magie is van het type Order of Chaos. Of het kiezen wordt tussen deze twee types en of er consequenties verbonden zijn aan het gebruik van een type is nog niet bekend.

Blades of TimeBlades of Time

Het meest opvallende is de mogelijkheid om de tijd enkele seconden terug te draaien. Hierdoor kun je acties uitvoeren en puzzels oplossen die in je eentje onmogelijk zijn. Zo sta ik in een sneeuwlandschap op een doodlopend punt waar ik op twee speciale stenen moet staan om een doorgang te krijgen naar een nieuw stuk van het level. Omdat de stenen meters van elkaar af liggen kan ik in mijn eentje zelfs niet met een spagaat de stenen aanraken. Door naar één steen te lopen, erop te gaan staan en de tijd terug te draaien, maak ik een tweede ik. Mijn kopie loopt zoals ik eerder gedaan heb naar de ene steen terwijl mijn huidige ik naar de tweede kan lopen. Je snapt het al, er zullen genoeg puzzels zijn die gebruikmaken van tijdmanipulatie.

Deze tijdmagie pas je ook toe in gevechten. Een tussenbaas die een poort bewaakt is vrij sterk en draagt een enorm schild. Als ik probeer langszij te komen om hem daar te meppen draait hij met me mee. Het is onmogelijk om frontaal te winnen. Maar dat is buiten de tijd om gerekend. Ik val hem van voren aan, draai de tijd terug en mijn oude ik gaat dus weer in de frontale aanval terwijl ikzelf langszij ga om hem in de zij of van achteren eens met mijn dual-wielding zwaarden kennis te laat maken.

Blades of TimeBlades of Time

In Blades of Time wordt het later in het spel mogelijk om je tot zes keer op deze manier te klonen. Het ziet er dus naar uit dat de problemen niet alleen simpele "ga op twee punten staan op iets te activeren"-puzzels zijn, maar dat je iets ingewikkelder zult moeten gaan denken. De tijd terugdraaien zorgt dus voor een nieuw gameplay-element dat we nog niet kennen in het hack & slash-genre. Ayumi kan ook de tijd vertragen, wat weer handig is bij snelle vijanden. Zo kom je in het level ook een tegenstander tegen die supersonisch snel is. Door een soort energieveld rondom je heen op te roepen vertraagt hij enorm als hij bij jou in de buurt komt. Dan kun jij hem eenvoudig neerkrijgen.

In een ander level dat speelbaar was op gamescom 2011 moet je met Ayumi een woestijn doorkruisen. Maar door de meedogenloze zon die daar hoog aan de hemel staat is het gevaarlijk je bloot te stellen aan direct zonlicht. Als je dat toch doet verlies je langzaam levenspunten. Je moet op zoek naar schaduwrijke gebieden, waar het natuurlijk wemelt van de vijanden. Gelukkig heeft Ayumi twee zwaarden waarmee ze combo's kan uitvoeren. Een andere vaardigheid die ze bezit is het dashen, ze kan zich razendsnel verplaatsen van de ene naar de andere vijand. Grote combo's zijn geen uitzondering door deze mogelijkheid, want je hebt de vijand nog niet neergeslagen of je dasht snel naar de ander om die comboteller de hoogte te doen ingaan. Het dashen kun je ook gebruiken om je snel door de omgeving te verplaatsen.

Blades of TimeBlades of Time

Blades of Time zal zich afspelen in sneeuw, woestijn, jungle, in verval geraakte steden en zelfs eilandjes in de lucht. Elk gebied zal nieuwe tegenstanders met zich meebrengen en nieuwe vaardigheden herbergen die je moet opsporen om verder te geraken. Grafisch ziet het er mooi uit, een stuk beter dan X-Blades, al wordt het snel chaotisch als het druk op het scherm wordt. Naast de verhaalmodus is er een coop-modus en een player versus player-modus, maar daar is nog niet veel bekend over gemaakt.

Hoewel Blades of Time niets met X-Blades te maken heeft, lijkt het erop dat Gajin Entertainment heel goed geluisterd heeft naar alle kritieken en deze minpunten aangepakt heeft in Blades of Time. Meer omgevingen, meer combo's en vooral de tijdmanipulatie zorgen voor veel meer variatie in dit spel. Of de AI een stuk beter gaat worden is lastig te zeggen, het spel zorgt in ieder geval voor veel vijanden om te verslaan. Dat duidt meestal op weinig AI en veel mepwerk, maar in een hack & slash wil je dat ook juist. Het spel komt in het eerste kwartaal volgend jaar uit op Xbox 360 en PlayStation 3.