WildStar

Gespeeld op Windows

Header

Carbine Studio stelde WildStar tijdens gamescom 2011 voor. Apart daaraan is dat de studio een pre-alpha build speelbaar voor het publiek klaar had staan bij de booth van NCsoft, de uitgever. Ze zijn erg zeker van hun zaak: WildStar is volgens hen de meest diepe MMO in het genre. FOK!games ging met Jeremy Gaffner, executive producer bij NCsoft, om tafel om te horen hoe het bedrijf dat gaat flikken.

In WildStar landen we op de planeet Nexus. Deze planeet staat nog niet op de kaart en de spelers leren al spelende meer over de planeet en zijn vroegere bewoners, de Eldan. Zij zijn een ver geavanceerd ras, maar plots zijn ze allemaal van de planeetbodem verdwenen, omdat er van alles misging. Wat en hoe is natuurlijk aan de speler om uit te zoeken.

WildStarWildStar

Wat opvalt is dat WildStar er al gepolijst uitziet. En dan te bedenken dat het spel nog lang niet klaar is. Het is dan ook niet zomaar een ontwikkelteam dat werkt aan het spel. Ontwikkelaars van World of Warcraft, Fallout en City of Heroes zitten in het team. Ervaring genoeg dus. Als eerste hebben ze geleerd dat ze een spel herkenbaar moeten maken.

Designers zijn aan de slag gegaan om een eigen gezicht aan WildStar te geven. Invloeden van animatiefilms zoals Atlantis, The Secret of Nimh en Princess Monoke, maar ook series als Naruto en Full Metal Alchemist hebben bijgedragen aan het visuele ontwerp van de game. Omdat er ook veel technologie voorkomt in de game hebben ze ook comics als als Hellboy, Tank Girl en Battle Chasers bestudeerd. Je ziet het resultaat in de screenshots: het ziet er prachtig en herkenbaar uit. Sci-fi ontmoet fantasy, maar op een manier dat het er natuurlijk uitziet.

WildStarWildStar

Graphics alleen maken geen goed spel, maar aan de gameplayzijde is de studio ook veel van plan. In hedendaagse MMO's kies je je ras, je specialiteit en trek je de wijde wereld in. Ervaringspunten krijg je het meest als je vecht tegen wezens, maar hier verschilt WildStar duidelijk in. In dit spel kies je niet alleen wie je wilt spelen, maar ook hoe je wilt spelen.

Er zijn drie rassen: de mensen, de konijnachtige Aurin en de stenen Granok. Daarnaast kies je een klasse. In de demo waren er maar een paar, wanneer het spel af is zullen er een stuk meer zijn. Tot nu zijn er warrior, spellsinger en esper. Warriors spreken voor zich, spellslingers zijn magiërs die hun vuurwapens enchanten voor gebruik en esper zijn voor de echte liefhebbers van magie.

WildStarWildStar

Tot nu toe nog niets nieuws onder de zon, elke MMO heeft rassen en klassen (en geslacht). Maar Carbine Studios heeft gedegen onderzoek gedaan naar verschillende MMO's en de plus- en minpunten in de verschillende games in het genre. Wat MMO's vooral missen is hoe je het spel wilt spelen. Dat is de extra keuze die je als speler moet maken voordat je de wereld van WildStar binnenstapt. Je kiest namelijk ook je speelstijl.

Ben jij een vechter, dan is het simpel, dan kies je 'Soldiers Path'. Hierdoor krijg je de mogelijkheid 'Horde Holdouts' te activeren. Dit zijn speciale plekken in de wereld waar je alleen als je dat pad hebt gekozen golven van vijanden kunt laten genereren. In de demo was er zo'n plek voor de spelers neergezet. Eenmaal geactiveerd kwamen er eerst twee, daarna vier en later zelfs acht yeti-achtige wezens op de groep af. Gelukkig is het een MMO, dus elkaar helpen is geen probleem. Na die laatste golf verscheen er een enorme yetibaas. Je krijgt dus veel ervaring en items door je ook als een soldaat te gedragen. Veel vechten en voor de rest hoef je jezelf niet te verdiepen in andere zaken.

WildStarWildStar

Dan is er nog 'Explorer Path'. Dit pad biedt ook unieke mogelijkheden. Je bent geen vechter, maar je vindt het juist leuk om te verkennen. De meest afgelegen gebieden kun jij alleen betreden omdat jij als verkenner op bepaalde plaatsen gebruik kan maken van een tijdelijke supersprong om hoger gelegen gebieden te bereiken. Jij kan ook geheime paden vinden die andere niet kunnen zien. Door lastig te vinden en te bereiken plekken te ontdekken verdien je ervaring en items. Je zult ook meer tegen de natuur moeten vechten, dus in de demo kwam er ook een lawine naar beneden stormen terwijl je de sneeuwberg beklimt.

In de demo waren de twee overige paden, 'Scientist en 'Settler' niet speelbaar. Als onderzoeker ga je op pad om alles te vinden dat met de lore, de geschiedenis en achtergronden van de planeet, te maken heeft. Je verdiept je dus in het verhaal en daar verdien je jouw ervaringspunten mee. De Settler is het pad wat nog erg onduidelijk is. Zijn specialiteit is bouwen. Hij zou een toevoeging moeten zijn voor de dorpjes die op de planeet te vinden zijn. Hij kan unieke gebouwen plaatsen. Welke dat zouden zijn is nog een raadsel. De producer heeft het daarnaast over sociale opdrachten en sociale beloningen die tegenover het volbrengen daarvan staan. Dieper daarop ingaan wilde hij niet.

WildStarWildStar

Uiteindelijk is het de bedoeling je personage geheel te kunnen aanpassen. In de demo was dit niet mogelijk, maar deze was dan speciaal getuned voor de beurs, dus dingen die niet af zijn, zaten er ook niet in. Keuze genoeg dus in wie je wilt zijn en wat je wilt gaan doen op Nexus.
WildStar heeft nog meer te bieden. Heel veel quests, gebaseerd op iets wat Carbine Studios 'Momentum' noemt. De planeet Nexus is opgebouwd in lagen. Een zweverige term die beter uitgelegd kan worden met een voorbeeld.

Al speler bepaal jij de snelheid waarin je wilt spelen. Ga jij als een razende tekeer, dan zul je logischerwijs meer ervaringspunten verdienen. Maak je het jezelf nog uitdagender, door bijvoorbeeld meerdere vijanden tegelijk te bevechten, dan word je extra beloond. Tot zover nog niets raars. Wat wel tof is, is dat als jij bijvoorbeeld een yeti supersnel neerlegt, het spel een extra opdracht genereert: wil jij proberen vijf van die yeti's te verslaan in x aantal seconden? Lukt je dat, dan krijg je nog meer beloning. Op deze manier wil de uitgever het zogenaamde grinding minimaliseren: het saaie op en neer lopen naar dezelfde plekken om ervaringspunten te verzamelen. Door jezelf meer uitdaging te geven word je meer beloond.

WildStarWildStar

Door goed op te letten zijn er overal opdrachten te vinden, zelfs tijdens opdrachten. Zo ben je voor een opdracht in gevecht met wat beesten en kijk je naar een boomtop waarin iets glinstert. Daar hangt dan weer een andere opdracht aan. Terwijl ik verder ga met het vechten met de beesten krijg ik opeens bovengenoemde opdracht of ik er nog een paar in twintig seconden wil neerleggen. Omdat ik al aardig wat vijanden heb verslagen komt er opeens een sterkere versie aan die op bloederige wijze verhaal wilt komen halen. Zo blijf je bezig in WildStar: je kunt het jezelf zo uitdagend maken als je zelf wilt. Het verhaal zelf zal pas later goed op gang komen. Dus in plaats van eerst het verhaal uit te spelen en dan eeuwig te gaan ronddolen is het hier net andersom: eerst ga je verkennen, vechten of onderzoeken en later leer je pas wat er nu eigenlijk gebeurd is op de planeet.

Hoe de MMO om zal gaan met ervaringspunten in een groep is nog niet geheel in kannen en kruiken. Wel is het zo dat iedereen die meedoet in de opdracht punten krijgt, maar in welke radius dat telt en hoe ze willen zorgen dat kijkers niet mee gaan delen in de winst is nog onduidelijk. Wat tof is, is het feit dat dingen die je doet in de wereld voor iedereen geldt. Zo is er een opdracht die een tijdelijke zonsverduistering opheft. Dat zal iedereen dan merken, niet alleen grafisch. Nadat het eindelijk licht wordt, zijn er nog meer opdrachten te vinden in de wereld.

WildStarWildStar

Maar dat gaat verder. Ben jij een onderzoeker dan kun je wezens bestuderen. Als je ze steeds beter bestudeert kun je ze ook makkelijker de baas als het eens uitdraait op een gevecht. Met die kennis zou je bijvoorbeeld wilde katten kunnen bestuderen en daarna makkelijker afmaken voor ervaring. Doe je dat in de buurt van andere jagers dan krijg je ook nog een betere reputatie. Met die reputatie krijg je de mogelijkheid meer te bestuderen. Eén probleem, door je eerdere acties in het veld zijn er minder wilde katten te bespeuren, je hebt de ecologie van de plaatselijke omgeving om zeep geholpen.

Er is nog een heleboel niet bekend over de game. In welke mate kunnen we ons personage aanpassen? Hoe is de samenwerking tussen de verschillende paden geregeld? En wat doet de 'Settler' nu precies? Hoe gaan al die lagen op elkaar inspelen en gaat dat niet zorgen dat bijvoorbeeld alle omgevingen ecologische problemen gaat kennen? PvP, veilinghuizen voor items en meer van die 'standaard' MMO-features zijn straks ook beschikbaar, maar hoe en wat? Genoeg vragen dus.

WildStarWildStar

WildStar laat zien dat MMO's een stuk dynamischer kunnen en het extra padensysteem zorgt ervoor dat mensen meer spelen zoals zij dat willen. In de korte tijd dat ik speelde heb ik al veel kleine opdrachten gekregen die mij bezig moesten houden op weg naar de grotere opdracht. Een stuk beter dan het eeuwige "sla tien nietszeggende vijanden neer" dat je zo vaak in het begin tegenkomt in andere MMO's. Ze zien je als volwaardig speler en je gaat er meteen vol in. Of ze hun diepgaande MMO niet te diep maken waardoor ze zelf in gameplayproblemen komen is nog afwachten. Carbine Studios heeft nog veel niet verteld over WildStar, waaronder een releasedatum voor dit Windows-spel.