Fallout: New Vegas

FNV

Afgelopen GamesCom heb ik 45 minuten lang mogen spelen met Fallout: New Vegas, volgens de PR-medewerker was de game volledig af en waren ze bezig met het jagen op bugs. Omdat de game op veel gebieden doet wat Fallout 3 deed zal deze preview kort behandelen wat nieuw is in het spel.

In de intro waarin je als speler door je hoofd geschoten bent, wordt je vijf dagen later wakker in een vreemd huis. Je blijkt geholpen te zijn door een vreemdeling die je ook meteen een korte tutorial geeft. Deze man zal ook samen met jou je statistieken indelen en net als in Fallout 3 een soort G.O.A.T test met je afnemen. De test zal je een aantal suggesties geven over welke skills het beste voor jou geschikt zijn maar dit kan je zelf nog veranderen.

In de skills zien we een aantal lichte veranderingen waaronder de toevoeging van de survival-skill en het samenvoegen van de big guns en small guns skills naar één skill genaamd: Guns. Naast al dit kan je nu ook maximaal twee traits uitkiezen, of geen als je wilt. Elke trait heeft een voordeel en een nadeel, bijvoorbeeld één van de traits laat jou 20% meer schade doen maar neemt wel 20% van je accuratesse weg.

FNV


De guns-skill spreekt redelijk voor zichzelf maar de survival-skill is nieuw. Met deze skill bepaal je hoeveel HP je geneest met behulp van eten en drinken, daarnaast kan je door het verzamelen van planten (denk aan Red Dead Redemption) een brouwsel maken dat je kan helpen of niet. Als je in de wildernis een kampvuurtje tegenkomt dan kan je kiezen om wat te maken, je krijgt een mooie lijst met alle recepten te zien en wat je allemaal nodig hebt. De brouwsels hebben verschillende mogelijkheden, waar één je HP wat geneest zal een ander je laten hallucineren of bepaalde statistieken laten stijgen of dalen.

Fallout: New Vegas speelt weg als Fallout 3 maar er zit zeker wel een hoop verschil in. Omgevingen zijn levendiger gemaakt met meer groen, afwisseling en opgepoetste texturen. Daarnaast is er ook nog eens de nieuwe Hardcore-modus die ik aan heb gezet om eens te kijken of het wat is. In deze modus zal zelfs je munitie een gewicht hebben en zal je moeten eten, drinken en slapen om te overleven.

Deze drie nieuwe dingen werken heel makkelijk. Net als in Fallout 3 heb je een overzichtje dat laat zien hoe radioactief je bent, ditzelfde metertje heb je nu ook voor eten, drinken en slapen apart. Als de meter bij nul staat heb je bijvoorbeeld geen honger en bij duizend ga je dood aan verhongering. Na 45 minuten spelen stonden beide meters tegen de honderd aan en heb ik wat gegeten en gedronken waardoor deze geleidelijk weer zakten. In de hardcore-modus zal jezelf genezen ook wat moeilijker gaan dan normaal, Stimpaks werken niet meteen maar genezen je geleidelijk en gebroken botten zal je door de dokter (of jezelf met de juiste medische training) moeten laten genezen.

FNV

Wat ook nieuw is in het spel is dat er naast Karma nu ook Reputatie is, heel simpel houdt dit in dat je makkelijk kan zien op welke voet je staat met inwoners van verschillende facties, dorpjes en steden. Ben je met ze bevriend of zullen ze je doden als je te dichtbij komt. Deze reputatie kan je ook speciale gespreksopties geven in sommige situaties zoals Karma dat deed in Fallout 3.

Fallout: New Vegas ligt in hetzelfde straatje als Fallout 3, de nieuwe en opgepoetste textures laten de omgeving tot leven komen en in wat ik heb gezien is de herhaling van bepaalde textures een stuk minder. Daarnaast, met de vertrouwde Fallout 3-controls kan je de game zo oppakken en beginnen met spelen. Ook nieuwe spelers zullen het spel snel onder de knie krijgen zodat je er klaar voor bent om de wijde wereld van Fallout: New Vegas te gaan verkennen.