Vanquish
Gamestudio Platinum Games bouwt snel een goed en divers portfolio op dankzij games als het bloederige MadWorld voor de Nintendo Wii, en de over-de-top actiegame Bayonetta voor de Playstation 3 en Xbox 360. In samenwerking met de bedenker van Resident Evil, Shinji Mikami, komen Platinum Games en Sega met een nieuwe game. Deze keer is het een third-person shooter met de naam Vanquish.
Zoals zo vaak woedt er in Vanquish een oorlog om grondstoffen. In een verre toekomst staan de Amerikanen tegenover de Russen. De Amerikanen bouwden een ruimtestation om de zon te gebruiken als energiebron. De Russen namen het ruimtestation echter met geweld over, en gebruikt de energie om San Fransisco te verpulveren en de Amerikanen te dwingen tot overgave. Dit is het moment waarop hoofdpersoon Sam in beeld komt als één van de supersoldaten die moet proberen om het ruimtestation weer in handen te krijgen voordat de Russen ook New York in puin leggen. We krijgen een supersonisch pak om aan te trekken, een geweer in onze handen en stappen het ruimtestation binnen om de Russen samen met je computergestuurde teamgenoten een lesje te leren.
Japans design
Tijdens de presentatie van Sega kregen we één level te spelen. Hierin vocht Sam samen met zijn teamgenoten tegen golf na golf aan vijanden, terwijl er langzaam vooruitgang werd geboekt in het overnemen van het ruimtestation. Sam loopt rond in een supersonisch pak waardoor hij, dankzij de raketaandrijving, op zijn knieën door de omgeving kan boosten, terwijl hij ondertussen lekker in het rond schiet. De camera hangt achter de hoofdpersoon en je moet geregeld dekking zoeken achter muurtjes om de vijandelijke kogels te ontvluchten. Het boosten ziet er bizar uit. Raketten op je rug stuwen je naar voren, terwijl je op je knieën over de grond glijdt. In eerste instantie lijkt deze functie nogal een gimmick te zijn. De vijandelijke soldaten gaan vrij gemakkelijk neer en wanneer je teveel geraakt wordt, hoef je alleen maar dekking te zoeken om te herstellen. De uitdaging begint pas echt wanneer de baas in beeld komt.
Zoals het Japans gamedesign betaamt, moet de baas op specifieke plaatsen geraakt worden om hem tijdelijk te verlammen. Wanneer hij tijdelijk verlamd is, kan je zijn zwakste plaats raken tot het moment dat hij weer opstaat. Na genoeg schade toegebracht te hebben, transformeerde de vijand in een gigantische robot. Deze heeft twee armen om mee in het rond te slaan, schiet raketten af, en heeft een gigantische laser op zijn torso. Dit is het moment waarop de boost van Sam echt van pas komt. Continu moet je snel bewegen om de zwakke punten, in dit geval de knieën en armen van de robot, te raken. Daarnaast raken je kogels op en moet je constant naar kisten met wapens of ammunitie zoeken. Pas alleen wel op dat je superpak niet uitgeput raakt, want dan komt de laser van de eindbaas extra hard aan. Die gigantische robot schiet en slaat natuurlijk in het rond, waardoor je teamgenoten zo nu en dan hulp kunnen gebruiken. Je kunt ze dan ook healen, zodat niet al het werk van Sam hoeft te komen.