Modernisering voor vier patrouilleschepen marine

De vier patrouilleschepen van de Koninklijke Marine hebben een zogenoemde midlife update (MLU) nodig. Alleen door modernisering blijven de schepen goed inzetbaar, tot ze over 15 tot 20 jaar het einde van hun levensduur bereiken. Staatssecretaris Barbara Visser informeerde de Kamer gisteren per brief over het project.

Veel onderdelen van de schepen, die ook wel oceangoing patrol vessels (OPV’s) worden genoemd, moeten in de loop van dit decennium worden vervangen. Anders kan dit leiden tot storingen of zelfs uitval. Het gaat onder meer om belangrijke systemen voor de veiligheid en gezondheid van het personeel, zoals alarmeringen en de luchtvoorziening. Ook wordt het zonder MLU steeds lastiger om reserveonderdelen te krijgen.

Bovendien moeten de OPV’s blijven voldoen aan wet- en regelgeving op arbo- en milieugebied en aan regelgeving van de International Maritime Organisation (IMO). Zonder MLU kan zelfs de certificering voor zeewaardigheid in het geding komen. Dat zou betekenen dat de OPV’s niet meer de haven uit mogen.

Vervanging IT en installaties
Bij de MLU wordt de geïntegreerde bedienings- en bewakingsinstallatie aangepast. Op IT-gebied worden onder meer de hard- en software aan boord vervangen. Verder worden de verflagen op de dekken, het casco en de tanks verwijderd en in meerdere lagen opnieuw aangebracht. Ook worden het ventilatiesysteem voor klimaatbeheersing, de verwarmingsinstallatie, pompen en afsluiters en een deel van de radar- en communicatieapparatuur vervangen.

De bedoeling is dat de aanpassingen gefaseerd in de periode van 2024-2034 worden uitgevoerd. Hierdoor blijft er constant minimaal 1 OPV permanent beschikbaar en kan de marine alle taken blijven uitvoeren. Voor het project is een budget van tussen de € 100 en € 250 miljoen beschikbaar.

Kustwachttaken en inzet
De OPV’s kwamen tussen 2012-2013 in dienst. Ze zijn ontworpen voor kustwachttaken in Nederland en inzet als stationsschip in het Caribisch gebied. Ook kunnen de schepen terrorisme en piraterij bestrijden en bieden ze humanitaire assistentie zoals hulp bij rampen.

Zo hebben zij in de West meerdere keren drugssmokkelaars onderschept en daarbij grote partijen drugs in beslag genomen. In 2017 verleende het OPV Zr.Ms. Zeeland noodhulp op Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba na de orkanen Irma en Jose. De schepen kunnen met hun relatief kleine bemanning van ongeveer 50 personen deze taken doelmatig uitvoeren.