Catsburg en BMW winnen drijfnatte 24 uur van de Nürburgring

De 24 uur van de Nürburgring is gewonnen door de #99 Rowe Racing BMW met Nicky Catsburg en de Britten Nick Yelloly en Alexander Sims. Het werd eigenlijk grofweg de 15 uur van de Nürburgring, want de race lag nagenoeg de hele nacht stil.

Vanaf de start was het al nat op de legendarische, 25 kilometer lange Nordschleife, wat hier en daar voor een schuifpartijtje zorgde. Mercedes had de touwtjes stevig in handen: de #4 HRT Mercdes en de #9 GetSpeed Mercedes gingen aan de leiding, maar met het vallen van de nacht kwam daar verandering in.

Manuel Metzger crashte met de #4 vana de leidende positie en hun race was voorbij. De #9 nam zo de leiding over, tot Raffaele Marciello in het donker en de zeikende regen spinde, zonder grote schade ontsnapte, en vervolgens alsnog tegen een vangrail klapte. Uren later deden ze weer mee, maar het team was uiteraard kansloos.

Metzger crasht in de leidende #4

Rond half elf 's avonds werd de race helaas gepauzeerd met de rode vlag: het regende hard, de mist trok alsmaar op, het was niet veilig. Al snel werd duidelijk dat de nacht er wat racen betreft al op zat en uiteindelijk zou men pas rond een uur of acht in de ochtend - het was inmiddels al licht - weer op gang komen.

Het werd een stuk droger en ondertussen reden er drie Audi's voorop, hoewel de #29 met onder meer een straf terugviel. In de slotuurtjes ging het toch weer regenen in de Eifel en dat gooide de boel weer wat overhoop: de #1 Phoenix Audi kwam op tijd binnen, maar de #3 Car Collection Audi - waar Robin Frijns in zou rijden, ware het niet dat hij positief testte op COVID-19 - wachtte een rondje te lang op regenbanden en verloor veel tijd.

Marciello crasht in de leidende #9

Ondertussen kwam de #99 Rowe Racing BMW van Catsburg en co als een sluipmoordenaar dichterbij, ze kenden geen enkel noemenswaardig probleem. Catsburg ging met anderhalf uur te gaan langs de #3 van Dries Vanthoor, die inmiddels de leiding had teruggepakt van de voor een fout bij een pitstop bestrafte #1 Audi.

Door een pitstop viel Catsburg weer even terug, maar nadat de #3 ook haar laatste stop gemaakt had zat hij er een kleine twintig seconden voor en dat gaf de Nederlander niet meer uit handen. BMW pakte zo de twintigste zege op de Nordschleife, voor de #3 Audi en nog twee BMW's: de #42 Team Schnitzer BMW werd derde, de #98 Rowe Racing eindigde ook nog voor de #1 Audi.

De hoogtepunten van de race