Nielsen doet onderzoek naar consolekeuze consumenten
Nielsen Media Research, het bedrijf dat regelmatig onderzoek doet naar het publiek van verschillende mediavormen, heeft onderzocht waar consumenten hun keuze voor een specifieke gameconsole op baseren. Ook keken ze naar merkentrouw onder (console)gamers.
Nielsen ondervond dat 90% van de bezitters van een achtste (nieuwste) generatie console ook een zevende generatie console bezat. Dat betekent niet vanzelfsprekend dat het hier hetzelfde merk betrof, wat de volgende afbeelding goed laat zien:
De koplopers in merkentrouw zijn Nintendo-bezitters. 86% van alle mensen die momenteel een Wii U bezitten, hadden ook een Wii. Een goede tweede plaats is voor Microsoft waarbij drievierde Xbox One-bezitters ook over een Xbox 360 beschikten.
Daarnaast onderzocht Nielsen waarom mensen voor een specifieke console kiezen. In onderstaande afbeelding kun je zien dat mensen een PlayStation 4 vooral kochten vanwege de betere resolutie en de beschikking over een BD-speler. Dat laatste zal ongetwijfeld een erfenis zijn van PlayStation 3, die ten tijde van de launch door een grote groep consumenten primair werd gekocht als (goedkope) BD-speler - Xbox One beschikt per slot van rekening ook over een BD-speler. Echter wordt voor Xbox One juist de (affiniteit met) merknaam als voornaamste reden van aankoop aangevoerd.
Nielsen zegt tenslotte dat de laatste generatie consoles vooral gekozen wordt vanwege features die de voorlaatste generatie zo succesvol maakte. Dat zien we vooral terug bij de consoles van Sony en Nintendo, waarbij respectievelijk de BD-speler en de Fun-Factor kenmerkend zijn. Xbox One heeft zich ten opzichte van zijn oudere broer wat meer toegespitst op 'innovative features'.