FIA wil FRIC-wielophanging verbieden

Autosportfederatie FIA wil vanaf de Grand Prix van Duitsland de FRIC-wielophanging verbieden. Bij dit systeem zijn de wielophangingen voor en achter met elkaar verbonden om te zorgen voor een constante rijhoogte van de auto. Dit komt de prestaties ten goede.

Lotus, toen nog Renault geheten, introduceerde het systeem voor het eerst in 2008. Inmiddels rijdt vrijwel ieder team ermee rond en is het Mercedes die de meest ingewikkelde versie gebouwd heeft. Dat de FIA nu in wil grijpen komt omdat veel systemen mogelijk tegen regel 3.15 van het technisch reglement in gaan. In dit kapstokartikel wordt bepaald dat de aerodynamica en de vering van de auto geen invloed op elkaar mogen hebben. Bij de FRIC-ophanging lijkt dit wel het geval te zijn, waardoor het illegaal is.

Vanwege de beperking in het testen staat autosportfederatie FIA open om het verbod op de FRIC-ophanging uit te stellen tot het seizoen 2015. Hiervoor zouden dan wel alle teams unaniem in moeten stemmen. Mocht dit niet het geval zijn dan wordt het systeem vanaf de volgende race in Duitsland al verboden. Een auto van een renstal loopt dan het risico niet door technische keuring te komen of een team kan over dit punt protest indienen tegen een concurrent.