Oppositie verbaasd over nieuwe locomotieven

De oppositie is verbaasd dat de NS nieuwe locomotieven wil kopen ter vervanging van de uitgevallen Fyra-trein die niet harder kunnen rijden dan 160 kilometer per uur. Dat bleek dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuur, waar staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) tekst en uitleg moest geven.

Tweede Kamerlid Sander de Rouwe (CDA) wees er fijntjes op dat de hogesnelheidslijn naar Brussel is gebouwd voor treinen die 250 kilometer per uur kunnen rijden. "We gaan toch ook geen snelwegen bouwen voor 130 kilometer per uur, en vervolgens zeg je: we laten alleen brommobielen toe?", stelde hij.

Ook wilde hij weten waarom de NS de treinen aanschaft terwijl nog helemaal niet duidelijk is of Mansveld kan instemmen met het alternatieve plan van de NS voor de Fyra. Dat wordt pas op 1 oktober bekend. Ook andere oppositiepartijen fronsten hun wenkbrauwen. GroenLinks en de ChristenUnie wezen erop dat de Kamer juist wil dat al het intercitymaterieel dat de NS aanschaft 200 kilometer per uur moet kunnen rijden.

Mansveld antwoordde dat zij niet gaat over het aankoopbeleid van de NS. Bovendien houdt zij de NS aan de toezegging om met een volwaardig alternatief voor de Fyra te komen. "Ik wacht dat af", zei ze. "Daar verandert helemaal niets aan." De bewindsvrouw zei verder al een maand op de hoogte te zijn van het voornemen van de NS om nieuwe locomotieven aan te schaffen. Dat het om Traxx-locomotieven gaat, hoorde ze maandag pas.

De NS laat dinsdag weten dat de aankoop nog geen voldongen feit is; er is alleen sprake van een voornemen. Bovendien zijn de treinen nodig voor elke oplossing die de NS voor ogen heeft bij het opstellen van het volwaardige alternatief, beklemtoont het spoorbedrijf. Zo kunnen de locomotieven ook worden ingezet voor de intercity naar Brussel over het conventionele spoor.

Ook zijn de Traxx-locomotieven niet bedoeld ter vervanging van de V250-treinen van AnsaldoBreda. Mogelijk gaan ze tijdelijk over het snelle spoor rijden, maar dat is in afwachting van nieuw hogesnelheidsmaterieel, aldus de NS.