Intrekken Fyra-concessie NS slaat gat in begroting

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) is niet van plan de concessie van de NS om hogesnelheidstreinen naar België te laten rijden op korte termijn in te trekken. Het slaat bovendien een gat in de begroting, schrijft de staatssecretaris in antwoord op Kamervragen.

Intrekking van de concessie heeft alleen zin als er zicht is op een nieuwe vervoerder. "Wordt de concessie ingetrokken zonder dat een andere vervoerder bereid en in staat is het vervoer over te nemen, dan dreigt na een overgangstermijn van een jaar al het vervoer stil te vallen, inclusief de binnenlandse treinen op de hogesnelheidslijn."

Overigens hebben de buitenlandse spoorbedrijven Deutsche Bahn, Véolia en Virgin zich al gemeld bij Mansveld om de hogesnelheidslijn te exploiteren, schrijft zij. De bewindsvrouw wil echter eerst de NS en het Belgische NMBS een kans geven om met een alternatief plan te komen. Beide spoorbedrijven hebben daar tot 1 oktober de tijd voor.

Als de concessie van de NS wordt ingetrokken slaat dat een gat in de begroting van Mansveld ter grootte van 1,4 miljard euro. Andere spoorbedrijven zijn bovendien niet bereid om zo veel te betalen voor de concessie. "Het is de verwachting dat bij een heraanbesteding een aanzienlijk lagere concessievergoeding zal worden gerealiseerd."

Mocht de NS de concessie kwijtraken, dan raakt het spoorbedrijf mogelijk ook het recht kwijt om treinen in de rest van het land te laten rijden. De concessie van de hogesnelheidslijn wordt namelijk vanaf 2015 geïntegreerd met die van het hoofdrailnet. Als de NS niet met een goed alternatief komt, kan de hele concessie ter discussie komen te staan. "In dat geval zal ik moeten bepalen of en onder welke voorwaarden een nieuwe hoofdrailnetconcessie aan NS wordt verleend."

De hoofdrolspelers van het Fyra-debacle maken dinsdagmiddag hun opwachting in de Tweede Kamer. Onder hen de directeur van het Italiaanse AnsaldoBreda. Uit de Kamervragen blijkt dat de NS al meer heeft overgemaakt aan de Italianen dan de 120 miljoen euro voor de negen al geleverde treinstellen. Er is ook een aanbetaling gedaan van tachtig miljoen voor de nog af te nemen treinen. Op dat bedrag zit echter een bankgarantie, aldus Mansveld.

Tussen de NS en AnsaldoBreda is inmiddels een juridische strijd losgebarsten, nadat het spoorbedrijf bekendmaakte de stekker uit de Fyra te trekken. De trein bevat te veel gebreken, oordeelde de NS. De spoorwegen willen nu op de korte termijn de Thalys en de intercity tussen Den Haag en Brussel vaker laten rijden.