Mansveld bespreekt Fyra-debacle met Belgen

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) heeft bij de Belgische spoorwegen en de Belgische overheid aangedrongen op een snelle oplossing voor de reiziger, nu de stekker definitief uit de Fyra is getrokken. Dat laat haar woordvoerder maandag weten.

Mansveld sprak maandagmiddag in Brussel met directeur Marc Descheemaecker van de Belgische spoormaatschappij NMBS. Ook had de bewindsvrouw een onderhoud met minister van overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille. Doel van het gesprek was om ervoor te zorgen dat 'alle neuzen in Nederland en België dezelfde kant op staan', om zo snel mogelijk tot een goede oplossing te komen.

"Zowel de NMBS als de Belgische minister hebben mij vandaag in een helder gesprek laten weten zich hiervoor in te zetten", stelt de staatssecretaris na afloop. "Waar het nu om gaat is dat de daad bij het woord wordt gevoegd. Ik wil dat er een volwaardig alternatief komt voor de reizigers."

De NS en NMBS willen voor de korte termijn de Thalys vaker laten rijden. Ook moet de frequentie van de intercity tussen Den Haag en Brussel over het conventionele spoor worden opgeschroefd. Als het aan Mansveld ligt, gaat die intercity al snel vaker rijden.

Voor de langere termijn is het de bedoeling dat uiteindelijk 22 hogesnelheidstreinen van en naar het zuiden gaan rijden, liet de NS vrijdag weten. Minimaal tien daarvan rijden na Brussel door naar Lille, Parijs of Londen. De NS heeft tot 1 oktober de tijd om deze plannen voor een volwaardig alternatief uit te werken.

Het kabinet schaarde zich vrijdag achter het besluit van de NS om te stoppen met de Fyra. Een week eerder had België al de stekker uit het project getrokken. De V250-treinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda vertonen tal van gebreken. De treinenbouwer ontkent alle aantijgingen.