Kabinet: Fyra V250 voldoet niet
De hogesnelheidstrein Fyra voldoet niet aan de eisen. Dat meldde staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) vrijdag na afloop van de ministerraad. Het kabinet steunt daarmee de NS bij het besluit om te stoppen met de Fyra.
De NS besloot maandag de stekker uit de Fyra V250 te trekken. Dat noemde Mansveld verstandig, maar ze had wel de juridische onderbouwing nodig van het besluit voor ze het voornemen van de NS wilde steunen. Ook minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) wilde eerst meer weten over 'de opties, risico's en financiële gevolgen' van het stoppen met de Fyra. Financiën is de enige aandeelhouder van de NS.
Volgens Mansveld ziet het kabinet geen reden om af te wijken van de conclusie van het Nederlandse en Belgische spoorbedrijf dat de trein niet aan de eisen voldoet. De NS krijgt tot 1 oktober de tijd om met een alternatief voor de verbinding naar België te komen.
Mansveld trekt stekker uit Fyra V250 (Foto: ANP)
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
Thalys en de Eurostar.
De onkunde duurt voort..
2. Er was geen behoefte aan een trein die 350 km/uur kan rijden, dat haal je toch bij lange na niet op dit traject.
3. Siemens had op het moment van de aanbesteding helemaal geen behoefte aan een kleine opdracht van de Fyra, die hadden hun handen vol aan veel grotere orders.
4. Hoe kom je bij die levertijd? Zowel voor de Eurostar als in Duitsland kan Siemens de Velaro-treinen bij lange na niet op het afgesproken tijdstip leveren (http://www.treinreiziger.nl/actueel/buitenland/duitsland/tegenslag_voor_siemens:_nieuwe_hogesnelheidstreinen_later_klaar-145225)
Hadden we op dit moment een kabinet gehad dat wel van wanten zou weten, had de burger overal voor op moeten draaien.
En een compleet nieuwe trein in een kleine serie laten bouwen bij een bouwer die er weinig ervaring in heeft en als onbetrouwbaar te boek staat is ook niet de slimste keuze.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
(er zullen dan misschien ook minder vertragingen zijn)
Ook daarmee stoppen dus
Ze wilden in eerste instantie een trein die 220 km/uur kon rijden. Daarvoor konden enigszins gewijzigde bestaande treinen worden ingezet. De minister stak daar een stokje voor en eiste minimaal 250 km/uur. Vervolgens gedroegen de partijen die een offerte hadden ingediend zich als de bekende tien kleine negertjes.
Dat de NS grote fouten heeft gemaakt moge duidelijk zijn, maar dat is nog geen reden om dan meteen ook maar alle nuance overboord te gooien en de zaken zo opportunistisch te gaan simplificeren als de gemiddelde fokker doet.
Mijn persoonlijke mening is ook dat er gewoon een ICE of TGV moest rijden. Maar de zelfde mensen die er nu zo prat over gaan dat de Fyra niet rijdt die wisten zich op het moment weer te melden dat die Italiaanse variant veel goedkoper zou zijn, toch niet nodig etc etc etc
foto
Reed altijd en tegen een normale prijs. Die paar minuten extra reistijd doen er niet toe, zeker niet nu steeds meer mensen mobiel kunnen werken met laptop, smartphone of tablet.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken